Ethics code: IR.TABRIZU.REC.1403.124
دانشگاه تبریز
چکیده: (21 مشاهده)
هدف: تحول دیجیتال بهمعنی ادغام فناوریهای نوین اطلاعاتی با خدمات کتابخانهای بهمنظور ارتقای کارایی است. این پژوهش باهدف بررسی موانع پذیرش تحول دیجیتال توسط کتابداران کتابخانههای دانشگاههایعلوم پزشکیکشور انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی-پیمایشی، حجم نمونه این مطالعه 220 نفر از کتابداران دانشگاه های علوم پزشکی بودند که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود که روایی آن از طریق بررسی خبرگان و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS26 و روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عامل و رگرسیون چندمتغیره مورد آزمون قرار گرفت.
نتایج: در مسیر پذیرش تحول دیجیتال در کتابخانههای مورد بررسی هشت مانع اصلی وجود دارد: موانع راهبردی و مدیریتی، نارسایی دانش و مهارتهایدیجیتال، مقاومت در برابر تغییر، ضعف زیرساخت و یکپارچهسازی فناوری، محدودیتمنابع و پشتیبانیفنی، موانعحقوقی و نگرانیهای شغلی، موانع امنیتیوفرهنگی و کمبود تخصص و توانمندیهای دیجیتال. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که پنج متغیر «نارسایی دانش و مهارتهای دیجیتال» )396/0(b=، «موانع راهبردی و مدیریتی» )222/0-b=)، «موانع حقوقی و نگرانیهای شغلی» )191/0-b=)، «ضعف در تخصص و توانمندی» )187/0-b=)، و «سن» )158/0-b=) بهطور معنیداری پذیرش تحول دیجیتال را پیشبینی میکنند و در مجموع 1/22 از واریانس آن را تبیین مینمایند.
نتیجهگیری: برای تحقق تحول دیجیتال در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی، همزمان با تقویت زیرساختهای فناوری، اجرای دورههای توانمندسازی، تدوین راهبردهای مستند، بازنگری در سیاستهای حقوقی و امنیتی و جذب نیروی فنی متخصص ضروری است؛ اجرای همافزای این اقدامات میتواند کیفیت خدمات کتابخانهای را بهطور چشمگیری ارتقا دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/2/16 | پذیرش: 1404/5/11