دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1404 1404 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 50-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.TABRIZU.REC.1403.124


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azadifar M, hamdipour A, Zavaraqi R, Atapour H. Analyzing human, managerial, and technical barriers to the adoption of digital transformation among librarians at iranian universities of medical sciences. JMIS 2025; 11 (1) :37-50
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-587-fa.html
آزادی‌فر محمدرضا، حمدی پور افشین، زوارقی رسول، عطاپور هاشم. تحلیل موانع انسانی، مدیریتی و فنی موثر بر پذیرش تحول دیجیتال توسط کتابداران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1404; 11 (1) :37-50

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-587-fa.html


دکتری تخصصی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده:   (531 مشاهده)
هدف: پرونده تحول دیجیتال بی معنی ادغام فناوری های نوین اطلاعاتی با خدمات کتابخانه ای به منظور ارتقای کارایی است. این پژوهش باهدف بررسی موانع پذیرش تحول دیجیتال توسط کتابداران کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام شد.
روش ها: در این مطالعه توصیفی-پیمایشی، حجم نمونه شامل 220 نفر از کتابداران دانشگاه های علوم پزشکی بود که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود که روایی آن از طریق بررسی خبرگان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ ) 70 / α≤0 ( تأیید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS26 و روش های آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عامل و رگرسیون چند متغیره مورد آزمون قرار گرفت.
نتایج: در مسیر پذیرش تحول دیجیتال در کتابخانه‌های مورد بررسی هشت مانع راهبردی و مدیریتی، نارسایی دانش و مهارت‌های‌دیجیتال، مقاومت‌ در برابر ‌تغییر، ضعف زیرساخت و یکپارچه‌سازی‌ فناوری، محدودیت‌منابع و پشتیبانی‌فنی، موانع‌حقوقی و نگرانی‌های شغلی، موانع امنیتی‌و‌فرهنگی و کمبود تخصص و توانمندی‌های دیجیتال وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل ‌رگرسیون‌ چند متغیره نشان داد که پنج متغیر «نارسایی دانش و مهارت‌های دیجیتال» )396/0(b=، «موانع راهبردی و مدیریتی» )222/0-b= «موانع حقوقی و نگرانی‌های شغلی» )191/0-b= «ضعف در تخصص و توانمندی»‌ )187/0-b=)، و «سن» )158/0-b=) به‌طور معنی‌داری پذیرش تحول دیجیتال را پیش‌بینی می‌کنند و در مجموع 1/22 از واریانس آن را تبیین می‌نمایند.
نتیجه گیری: برای تحقق تحول دیجیتال در کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی، هم زمان با تقویت زیرساخت های فناوری، اجرای دوره های توانمندسازی، تدوین راهبردهای مستند، بازنگری در سیاست های حقوقی و امنیتی و جذب نیروی فنی متخصص ضروری است، اجرای هم افزای این اقدامات می تواند کیفیت خدمات کتابخانه ای را به طور چشمگیری ارتقا دهد.
متن کامل [PDF 648 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/2/16 | پذیرش: 1404/5/11 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb