دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 81-68 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli P, Bagherian H, Isfahani S S, Jangi M. Identifying the Features of Augmented Reality Based Applications for Teaching Clinical Coding. JMIS 2024; 10 (1) :68-81
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-488-fa.html
توکلی پریسا، باقریان حسین، سقائیان نژاد اصفهانی سکینه، جنگی مجید. شناسایی الزامات توسعه ابزارهای مبتنی بر واقعیت افزوده برای آموزش مباحث کدگذاری بیماری‌ها. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1403; 10 (1) :68-81

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-488-fa.html


گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (969 مشاهده)
هدف واقعیت افزوده یکی از فناوری‌های جدید است که امروزه به‌طور قابل‌توجهی در حوزه آموزش و به‌طور خاص آموزش علوم‌پزشکی مورداستفاده قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الزامات تهیه ابزار آموزشی مبتنی بر واقعیت افزوده برای آموزش مباحث کدگذاری بیماری‌ها انجام شد.
روش ها پژوهش حاضر از نظر نوع، کاربردی و از نظر هدف توصیفی‌ـ‌تطبیقی بود و در سال 1401 انجام شد. در این مطالعه الزامات محتوایی، فنی و عملکردی ابزارهای آموزشی مباحث کدگذاری مبتنی بر واقعیت افزوده موردبررسی و شناسایی قرار گرفت. به‌منظور شناسایی الزامات فنی و عملکردی، ابزارهای مشابه در گوگل‌پلی و کافه‌بازار استخراج شدند و به‌صورت تطبیقی مورداستفاده قرار گرفتند. جهت تعیین الزامات محتوایی نیز پنل خبرگان متشکل از مدرسین مباحث کدگذاری تشکیل شد.
یافته ها الزامات فنی و عملکردی موردنیاز جهت توسعه ابزارهای مبتنی بر واقعیت افزوده برای آموزش مباحث کدگذاری بیماری‌ها که از 12 نرم‌افزار مشابه موردبررسی استخراج شد شامل: اسکنر (موجود در 11 نرم‌افزار)، دسته‌بندی محتوای آموزشی (موجود در 9 نرم‌افزار)، راهنمای صوتی/متنی (موجود در 9 نرم‌افزار)، درباره ما (موجود در 8 نرم‌افزار) و قابلیت جست‌وجو (موجود در 3 نرم‌افزار) بود. الزامات محتوایی نیز با توجه به نظر پنل خبرگان متشکل از اساتید کدگذاری دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان شامل دو قسمت حل تمرین و آموزش با استفاده از تصاویر (دوبعدی و سه‌بعدی) بود.
نتیجه گیری با توجه به ماهیت نظری عملی درس کدگذاری، حل تمرین در ارتباط با سناریوهای کدگذاری همواره جزئی جدانشدنی در آموزش این درس بوده است و باعث تشویق به یادگیری دانشجویان و به‌دنبال آن استقلال عمل و کنش متقابل آن‌ها می‌شود. همچنین محتوای متنی و تصویری با استفاده از فناوری واقعیت افزوده می‌تواند تأثیرگذاری عمیق‌تری در یادگیری دانشجویان داشته باشد.
متن کامل [PDF 4815 kb]   (441 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (214 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/28 | پذیرش: 1402/12/22 | انتشار: 1403/1/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb