دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 81-68 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli P, Bagherian H, Isfahani S S, Jangi M. Identifying the Features of Augmented Reality Based Applications for Teaching Clinical Coding. JMIS 2024; 10 (1) :68-81
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-488-fa.html
توکلی پریسا، باقریان حسین، سقائیان نژاد اصفهانی سکینه، جنگی مجید. شناسایی الزامات توسعه ابزارهای مبتنی بر واقعیت افزوده برای آموزش مباحث کدگذاری بیماری‌ها. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1403; 10 (1) :68-81

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-488-fa.html


گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (2088 مشاهده)
هدف: واقعیت افزوده یکی از فناوری‌های جدید است که امروزه به‌طور قابل‌توجهی در حوزه آموزش و به‌طور خاص آموزش علوم‌پزشکی مورداستفاده قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الزامات تهیه ابزار آموزشی مبتنی بر واقعیت افزوده برای آموزش مباحث کدگذاری بیماری‌ها انجام شد.
روش ها: پژوهش حاضر از نظر نوع، کاربردی و از نظر هدف توصیفی‌ـ‌تطبیقی بود و در سال 1401 انجام شد. در این مطالعه الزامات محتوایی، فنی و عملکردی ابزارهای آموزشی مباحث کدگذاری مبتنی بر واقعیت افزوده موردبررسی و شناسایی قرار گرفت. به‌منظور شناسایی الزامات فنی و عملکردی، ابزارهای مشابه در گوگل‌پلی و کافه‌بازار استخراج شدند و به‌صورت تطبیقی مورداستفاده قرار گرفتند. جهت تعیین الزامات محتوایی نیز پنل خبرگان متشکل از مدرسین مباحث کدگذاری تشکیل شد.
یافته ها: الزامات فنی و عملکردی موردنیاز جهت توسعه ابزارهای مبتنی بر واقعیت افزوده برای آموزش مباحث کدگذاری بیماری‌ها که از 12 نرم‌افزار مشابه موردبررسی استخراج شد شامل: اسکنر (موجود در 11 نرم‌افزار)، دسته‌بندی محتوای آموزشی (موجود در 9 نرم‌افزار)، راهنمای صوتی/متنی (موجود در 9 نرم‌افزار)، درباره ما (موجود در 8 نرم‌افزار) و قابلیت جست‌وجو (موجود در 3 نرم‌افزار) بود. الزامات محتوایی نیز با توجه به نظر پنل خبرگان متشکل از اساتید کدگذاری دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان شامل دو قسمت حل تمرین و آموزش با استفاده از تصاویر (دوبعدی و سه‌بعدی) بود.
نتیجه گیری: با توجه به ماهیت نظری عملی درس کدگذاری، حل تمرین در ارتباط با سناریوهای کدگذاری همواره جزئی جدانشدنی در آموزش این درس بوده است و باعث تشویق به یادگیری دانشجویان و به‌دنبال آن استقلال عمل و کنش متقابل آن‌ها می‌شود. همچنین محتوای متنی و تصویری با استفاده از فناوری واقعیت افزوده می‌تواند تأثیرگذاری عمیق‌تری در یادگیری دانشجویان داشته باشد.
متن کامل [PDF 4815 kb]   (897 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (756 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/28 | پذیرش: 1402/12/22 | انتشار: 1403/1/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb