Alavi S, Mahdavi A, Karan S K N, Ebrahimi K. Identifying the Strengths and Weaknesses of the SEPAS System Based on the Perceptions of Users From Hospitals Affiliated to Ardabil University of Medical Sciences: A Qualitative Study. JMIS 2024; 10 (1) :32-41
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-470-fa.html
علوی سیما، مهدوی عبداله، خدام ننه کران سولماز، ابراهیمی کمال. ارزیابی طرح سپاس از دیدگاه کاربران بیمارستانهای دانشگاه علومپزشکی اردبیل: مطالعه کیفی. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1403; 10 (1) :32-41
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-470-fa.html
گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده پزشکی و پیراپزشکی، دانشگاه علومپزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.
چکیده: (2873 مشاهده)
هدف: طرح سپاس یکی از بزرگترین طرحهای فناوری اطلاعات حوزه سلامت در کشور است. «سپاس» مخفف «سامانه پرونده الکترونیکی سلامت» است. هدف این مقاله شناسایی نقاط قوت و ضعف این طرح براساس دیدگاه کاربران دانشگاه علومپزشکی اردبیل بود.
روش ها: این پژوهش کیفی به مطالعه دیدگاه کاربران سامانه سپاس در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علومپزشکی اردبیل پرداخته است. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند با استفاده از راهنمای مصاحبه و با مراجعه حضوری انجام شد. جامعه پژوهش، کاربران سامانه سپاس بودند که تا مرحله اشباع داده با 14 نفر مصاحبه شد.
یافته ها: یافتههای حاصل از مصاحبه در 7 گروه اصلی طبقهبندی شدند که این 7 محور شامل مدیریت راهبردی و نظارت، آموزش و فرهنگسازی، استانداردها و قوانین، توسعه و استقرار، پژوهش، زیرساختهای فنی و توسعه طرح در دانشگاهها بود. حوزه آموزش و فرهنگسازی محور اصلی در پژوهش حاضر بوده است.
نتیجه گیری: برنامههای اجراشده طرح سپاس با برنامههای تدوینشده فاصله دارند. در این بین مسئله نظارت در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاهها و همچنین فرهنگسازی و آموزش در سطح مدیران و کارکنان در اولویت قرار دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/4/12 | پذیرش: 1402/9/11 | انتشار: 1403/1/13