Alavi S, Mahdavi A, Karan S K N, Ebrahimi K. Identifying the Strengths and Weaknesses of the SEPAS System Based on the Perceptions of Users From Hospitals Affiliated to Ardabil University of Medical Sciences: A Qualitative Study. JMIS 2024; 10 (1) :32-41
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-470-fa.html
علوی سیما، مهدوی عبداله، خدام ننه کران سولماز، ابراهیمی کمال. ارزیابی طرح سپاس از دیدگاه کاربران بیمارستانهای دانشگاه علومپزشکی اردبیل: مطالعه کیفی. اطلاعرسانی پزشکی نوین. ۱۴۰۳; ۱۰ (۱) :۳۲-۴۱
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-۱-۴۷۰-fa.html
گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده پزشکی و پیراپزشکی، دانشگاه علومپزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.
چکیده: (۱۸۳۷ مشاهده)
هدف طرح سپاس یکی از بزرگترین طرحهای فناوری اطلاعات حوزه سلامت در کشور است. «سپاس» مخفف «سامانه پرونده الکترونیکی سلامت» است. هدف این مقاله شناسایی نقاط قوت و ضعف این طرح براساس دیدگاه کاربران دانشگاه علومپزشکی اردبیل بود.
روش ها این پژوهش کیفی به مطالعه دیدگاه کاربران سامانه سپاس در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علومپزشکی اردبیل پرداخته است. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند با استفاده از راهنمای مصاحبه و با مراجعه حضوری انجام شد. جامعه پژوهش، کاربران سامانه سپاس بودند که تا مرحله اشباع داده با 14 نفر مصاحبه شد.
یافته ها یافتههای حاصل از مصاحبه در 7 گروه اصلی طبقهبندی شدند که این 7 محور شامل مدیریت راهبردی و نظارت، آموزش و فرهنگسازی، استانداردها و قوانین، توسعه و استقرار، پژوهش، زیرساختهای فنی و توسعه طرح در دانشگاهها بود. حوزه آموزش و فرهنگسازی محور اصلی در پژوهش حاضر بوده است.
نتیجه گیری برنامههای اجراشده طرح سپاس با برنامههای تدوینشده فاصله دارند. در این بین مسئله نظارت در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاهها و همچنین فرهنگسازی و آموزش در سطح مدیران و کارکنان در اولویت قرار دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/4/12 | پذیرش: 1402/9/11 | انتشار: 1403/1/13