دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 257-246 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarbaz M, Sadeghian Roshanaei S, Marouzi P, Mousavi Baigi S F, Kimiafar K. A Study on Information Sources of Patients Receiving Organ Transplantation. JMIS 2022; 8 (3) :246-257
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-404-fa.html
سرباز معصومه، صادقیان روشنایی صفیه، معروضی پرویز، موسوی بایگی سیده فاطمه، کیمیافر خلیل. بررسی منابع اطلاعاتی بیماران دریافت‌کننده عضو. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین 1401; 8 (3) :257-246

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-404-fa.html


گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده:   (226 مشاهده)
هدف در عرصه مراقبت‌های بهداشتی‌درمانی، اطلاعات باکیفیت برای مشارکت بیشتر بیمار در مراقبت‌های بهداشتی ضروری است. این مطالعه با هدف بررسی منابع اطلاعاتی بیماران پیوند عضوشده در بیمارستان منتصریه مشهد انجام شد.
روش ها مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی‌تحلیلی بود که از دی‌ ۱۳۹۶ تا خرداد ۱۳۹۷ انجام شد. جامعه پژوهش شامل تمام بیمارانی (115 نفر) بودند که کبد و کلیه دریافت کرده بودند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه‌ای محقق‌ساخته بود که روایی آن با نظر متخصصان و پایایی آن به روش آزمون‌باز‌آزمون تأیید شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
یافته ها یافته‌ها نشان داد میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۳۵ سال (35/7±11) بود.۹۳ درصد بیماران تمایل داشتند اطلاعات بیشتری درباره بیماری خود داشته باشند. بیشترین منابع اطلاعاتی مورداستفاده بیماران به ترتیب شامل، پزشک معالج (میانگی=8/91 از 10 نمره)، پرستاران (میانگین=7/38) و دیگر بیماران پیوندی (میانگین=6/8) بود. مهم‌ترین دلایل استفاده بیماران از منابع اطلاعاتی، فهم بهتر بیماری (میانگین=8/32) و کنجکاوی در یادگیری بیشتر (میانگین=7/73) بود. مهم‌ترین مشکلات بیماران پیوند عضو در کسب اطلاعات نیز کمبود آشنایی بیمار با واژه‌های پزشکی (میانگین=7/32) و منابع اطلاعاتی (میانگین=7/16) و عدم دسترسی به اطلاعات به زبان فارسی (میانگین=7/14) بود. در خصوص بهترین نوع یادگیری در کسب اطلاعات نیز یادگیری از‌طریق بیان شفاهی و چهره‌به‌چهره (میانگین=9/05) بیشترین امتیاز را کسب کرد.
نتیجه گیری با‌توجه‌به نتایج پژوهش به نظر می‌رسد باید برنامه مدون و مناسبی برای اطلاع‌یابی و افزایش سواد اطلاعاتی بیماران پیوندی فراهم شود و این مسئله یکی از حقوق انکارناپذیر این بیماران است.
متن کامل [PDF 4347 kb]   (112 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (82 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/23 | پذیرش: 1401/4/7 | انتشار: 1401/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb