Ethics code: IR.HUMS.REC.1403.304
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده: (34 مشاهده)
هدف: با توجه به پیشرفتهای فناوری و اهمیت سواد دیجیتال در زندگی روزمره، این مطالعه به بررسی تأثیر سواد دیجیتال بر قصد کارآفرینی دانشجویان رشته فناوری اطلاعات سلامت پرداخته است. هدف آن تعیین نقش سواد دیجیتال در بهرهمندی از فرصتها و توسعه ایدههای کسب و کار است.
روشها: مطالعه حاضر، از نوع توصیفی-تحلیلی و به صورت مقطعی، در سال ۱۴۰۳ در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام شد. دادههای سواد دیجیتال و قصد کارآفرینی دانشجویان از طریق پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از نرم افزار آماری 27 SPSS به صورت توصیفی و استنباطی تحلیل شد. برای تعیین رابطه بین متغیرهای سواد دیجیتال و قصد کارآفرینی، همبستگی و رگرسیون و برای تعیین میزان مهارتها از آزمونهای فرض آماری مرتبط با میانگین جامعه استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که دانشجویان در برخی از ابعاد سواد دیجیتال نمره بالاتر از سطح میانگین (3)کسب کرده اند ؛ مانند بعد امنیت شخصی ( 3.3800) ، بعد انتقادی (3.3440) و بعد مهارت ارتباطی (3.3250). اما در مهارت اطلاعاتی نیازمند تقویت هستند (2.3480). همبستگی بین سواد دیجیتال و قصد کارآفرینی ، نشان دهنده یک رابطه ضعیف و غیرمعنادار بود (P-value>0.05). و فقط مهارت انتقادی t=2.127) (p-value=0.039, تأثیر معناداری بر قصد کارآفرینی داشت. این یافتهها نشان میدهد که عوامل دیگری نیز مؤثرند و در این رابطه دخالت دارند.
نتیجهگیری:سواد دیجیتال به تنهایی برای ایجاد قصد کارآفرینی کافی نیست. دانشگاهها باید با برنامههای آموزشی هدفمند، مهارتهای سواد دیجیتال و انگیزههای کارآفرینی را تقویت کنند. همچنین، تحقیقات آینده باید با حجم نمونه بزرگتر و بررسی عوامل میانجی انجام شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/11/28 | پذیرش: 1403/10/10