دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 35-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bangoli A, Ahmadikahnali R, Hoseinian Nodushan S K. Evaluating Hospital Service Quality through Using FAHP . JMIS 2016; 2 (2) :27-35
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-85-fa.html
بنگلی آذر، احمدی کهنعلی رضا، حسینیان ندوشن سید کمال. اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت خدمات بیمارستان از دیدگاه همراهان بیمار بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی فازی . اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1395; 2 (2) :27-35

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-85-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (12139 مشاهده)

مقدمه: بیمارستان‏ها نقش مهمی در ارائه خدمات درمانی و تأمین سلامت جامعه دارند. بنابراین نحوه ارزیابی کیفیت خدمات آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله با بررسی پیشینه تحقیق به توسعه مدلی برای سنجش کیفیت خدمات بیمارستانی پرداخته شده است و سپس با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی، خواسته‌های همراهان بیمار از کیفیت خدمات بیمارستان اولویت‌بندی شده است.
روش ها: پژوهش حاضر توصیفی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل 185 نفر از همراهان کودکان بستری در بیمارستان کودکان بندرعباس بود که بر اساس فرمول Cochrane، 120 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز با پرسشنامه مقایسات زوجی جمع‌آوری و با استفاده از یکی از شناخته شده‌ترین روش‏های تصمیم‌گیری چند معیاره یعنی روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی(FAHP) و نرم ‌فزار excel  مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد ابعاد اصلی کیفیت از نظر همراهان بیمار به ترتیب خدمات کلی (270/0)، دسترسی (203/0)، خدمات پزشکی (172/0)، محیط (152/0)، اداری (118/0) و ارتباطی (085/0) در اولویت اول تا ششم قرار دارند و بین شاخص‏ها نیز تشخیص دقیق بیماری (115/0) و دسترسی به خدمات شبانه‌روزی (066/0) به عنوان مهم‏ترین شاخص و زمان ملاقات مناسب (001/0) و کیفیت و تنوع وعده‌های غذایی (002/0) کم اهمیت‌ترین شاخص‌ها تعیین شدند.
نتیجه‌گیری: چارچوب ارائه شده در این تحقیق می‌تواند به عنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد و بهبود کیفیت خدمات در بیمارستان‏ها، مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس نتایج این تحقیق مدیران بیمارستان با بکارگیری پزشکان متخصص و با سابقه یا توانمندسازی پزشکان و همچنین برنامه‌ریزی جهت بهبود کیفیت خدمات در شیفت‌های کاری شبانه با تأمین نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز، می‌توانند بیشترین تأثیر را در بهبود کیفیت خدمات بیمارستان و در نتیجه رضایت بیماران داشته باشند.
 

متن کامل [PDF 433 kb]   (8049 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/1/8 | پذیرش: 1395/11/13 | انتشار: 1395/11/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb