).
براساس پرسش مطرحشده در پرسشنامه، از شرکتکنندگان خواسته شده بود تا شبکههای اجتماعی مورداستفاده خود را بهترتیب ذکر کنند. اطلاعات بهدستآمده حاکی از آن بود که 20 نوع شبکه اجتماعی توسط شرکتکنندگان مورداستفاده قرار گرفته است که 4 مورد آن شبکه اجتماعی داخلی و 16 مورد خارجی بود. از بین این 20 نوع، تنها 2 مورد شبکه اجتماعی علمی (لینکدین و ریسرچ گیت) و 18 مورد عمومی بود (تصویر شماره 1).
میزان ساعتهای مورداستفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی نیز برآورد شد که نشان داد بیشتر دانشجویان دانشگاه علومپزشکی ایران در طول شبانهروز بین 2 تا 3 ساعت از زمان خود را به استفاده از شبکههای اجتماعی اختصاص میدهند (تصویر شماره 2).
سؤالات پژوهش
هدف اصلی این پژوهش سنجش میزان سواد اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران در شبکههای اجتماعی بود. در این پژوهش 3 مؤلفه سواد اخلاقی مورد سنجش قرار گرفت که عبارتند از: حساسیت اخلاقی، استدلال اخلاقی و تخیل اخلاقی. با توجه به اینکه مقادیر چولگی و کشیدگی نمرات حساسیت اخلاقی، استدلال اخلاقی و تخیل اخلاقی بین 1+ و 1- بود، بنابراین توزیع آنها نرمال فرض شد و برای مقایسه قبل و بعد در هر گروه از آزمون تی تکنمونهای و برای مقایسه گروهها از آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون تی مستقل استفاده شد.
نتیجه سؤال اصلی پژوهش
جهت بررسی این سؤال نیز از آزمون تی تکنمونهای استفاده شد و میانگین نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی موردبررسی قرار گرفت.
با توجه به جدول شماره 2، گزینه «زیاد» با درصد فراوانی 62/9 دارای بیشترین فراوانی و گزینههای «بسیار کم» و «کم» دارای کمترین فراوانی بودند. سطح معنیداری آزمون تی تکنمونهای در بررسی میزان سواد اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در شبکههای اجتماعی برابر با 0/001 محاسبه شد که از سطح معنیداری استاندارد 0/05 کمتر است (0/05>P) که نشان میدهد متوسط نمره سواد اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران بالاتر از میانگین فرضی 3/00 است.
سؤال فرعی اول پژوهش
میزان حساسیت اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران در شبکههای اجتماعی
طبق اظهارات پاسخدهندگان در جدول شماره 3، گویه «از اشتراکگذاری اطلاعات غیرمفید (توهین، قضاوت، شایعه، غیرموثق، نادرست) خودداری میکنم.» با میانگین 4/69 دارای بالاترین میانگین بود. گویه «هنگام قرارگیری در یک موقعیت اخلاقی، براساس تعصبات خاصی به ارزیابی میپردازم.» با میانگین 2/69 دارای پایینترین میانگین در میان گویههای موردبررسی درباره میزان حساسیت اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران بوده.
برای بررسی وجود اختلاف معنیدار بین میانگین محاسبهشده برای میزان حساسیت اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران با میانگین فرضی 3/00 از آزمون تی تکنمونهای استفاده شد. طبق محاسبات ارائهشده در جدول شماره 3، حساسیت اخلاقی دارای میانگینی برابر با 3/75 است که این امر بیانگر آن است که میزان حساسیت اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران در استفاده از شبکههای اجتماعی بالاتر از میانگین فرضی 3/00 و در وضعیت خوب (بالای متوسط) قرار دارد. همچنین براساس محاسبات انجامشده، اختلاف بین میانگین محاسبهشده برای مؤلفه حساسیت اخلاقی و میانگین فرضی 3 معنیدار است (0/001>P).
سؤال فرعی دوم پژوهش
میزان استدلال اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران در شبکههای اجتماعی
طبق اظهارات پاسخدهندگان در جدول شماره 4، گویه «من قبل از اشتراکگذاری اطلاعات در شبکههای اجتماعی به عواقب احتمالی عمل خود فکر میکنم.» دارای بالاترین میانگین (4/13) و گویه «براساس منافع خودم اطلاعات را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارم.» دارای پایینترین میانگین (2/61) در میان گویههای موردبررسی درباره میزان قدرت استدلالورزی اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران بودهاند.
برای بررسی وجود اختلاف معنیدار بین میانگین محاسبهشده برای میزان استدلال اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران با میانگین فرضی 3/00 از آزمون تی تکنمونهای استفاده شد. طبق محاسبات ارائهشده در جدول شماره 4، استدلال اخلاقی دانشجویان دارای میانگینی برابر با 3/64 است که این امر بیانگر آن است که میزان استدلال اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران در استفاده از شبکههای اجتماعی بالاتر از میانگین فرضی 3/00 است و در وضعیت خوب (بالای متوسط) قرار دارد. همچنین براساس محاسبات انجامشده، اختلاف بین مقدار میانگین محاسبهشده و میانگین فرضی 3 معنیدار است (0/001>P).
سؤال فرعی سوم پژوهش
میزان تخیل اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران در شبکههای اجتماعی
طبق اظهارات پاسخدهندگان در جدول شماره 5، گویه «من بهعنوان یک دانشجو لازم میدانم نسبت به اصول اخلاقی در شبکههای اجتماعی، آگاهی پیدا کنم.» دارای بالاترین میانگین (4/23) و گویه «من در شبکههای اجتماعی مسئولیتی نسبت به دیگران ندارم.» دارای پایینترین میانگین (1/92) در میان گویههای موردبررسی درباره میزان تخیل اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران بودهاند.
برای بررسی وجود اختلاف معنیدار بین میانگین محاسبهشده برای میزان استدلال اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران با میانگین فرضی 3/00 از آزمون تی تکنمونهای استفاده شد. طبق محاسبات انجامشده و مطابق با جدول شماره 5، میزان قدرت تخیل اخلاقی دارای میانگینی برابر با 3/36 است که این امر بیانگر آن است که میزان قدرت تخیل اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران در استفاده از شبکههای اجتماعی بالاتر از میانگین فرضی 3/00 است و در وضعیت خوب (بالای متوسط) قرار دارد. همچنین براساس محاسبات انجامشده، اختلاف بین مقدار میانگین محاسبهشده و میانگین فرضی 3 معنیدار است (0/001>P).
سؤال فرعی چهارم پژوهش
در جدول شماره 6 نتایج مربوط به بررسی وجود اختلاف معنیدار بین میانگین فرضی (3) و میانگین بهدستآمده برای هر 3 مؤلفه حساسیت اخلاقی، استدلال اخلاقی و تخیل اخلاقی ارائه شده است.
بحث
براساس یافتههای پژوهش حاضر، میزان سواد اخلاقی دانشجویان دانشگاه علومپزشکی ایران بالای متوسط ارزیابی شد. این یافتهها با نتایج مطالعه بهرامی و همکاران [15] همسو بود. در آن مطالعه نیز وضعیت موجود تمامی مؤلفههای سواد اخلاقی دانشجویان در شبکههای اجتماعی در حد مطلوبی قرار داشت. نصیری و بخشی [21]، قاسمی زرگر و همکاران [22]، خان [23] و تورکولت [24] نیز در نتایج پژوهش خود میزان سواد اخلاقی جامعه موردمطالعه خود را در حد مطلوب ارزیابی کردهاند.
بیشترین میانگین نمره بهدستآمده از بین 3 مؤلفه سواد اخلاقی، مربوط به استدلال اخلاقی و کمترین آن با اندکی تفاوت مربوط به تخیل اخلاقی بود.
حساسیت اخلاقی
یافتهها درمورد مؤلفه حساسیت اخلاقی نشان میدهند میزان حساسیت اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران در شبکههای اجتماعی در وضعیت بالای متوسط قرار دارد که همسو با مطالعه بهرامی و همکاران [15] است. این امر بیانگر قدرت تشخیص مطلوب دانشجویان در مواجهه با مسائل اخلاقی موجود در شبکههای اجتماعی است. آنان درمورد بهاشتراکگذاری اطلاعات غیرمفید، غیرموثق و نادرست در شبکههای اجتماعی از حساسیت مطلوبی برخوردارند و از توهین، قضاوت و شایعهپراکنی در این شبکهها خودداری میکنند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران به این نکته واقف هستند که نظیر زندگی واقعی، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی نیز دارای یک سری مسائل اخلاقیاند و افرادی که در این فضا حضور دارند ملزم به رعایت مسائل اخلاقی هستند. همچنین آنان تا حدودی قادر به شناسایی ارزشهای اخلاقی موجود در شبکههای اجتماعی هستند و هنگام بروز مشکلات اخلاقی در فضای مجازی یا هنگام حل مشکل بهوجودآمده در یک موقعیت خاص در شبکههای اجتماعی میدانند که چگونه طبق موقعیت اجتماعی، شرایط فرهنگی و اعتقادات شخصی خود موضع خود را مشخص کنند. درنهایت، حساسیت اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران بیانگر آن است که آنان هنگام مواجهه با مسائل اخلاقی تا حدودی از توانایی شناسایی و تشخیص مسائل اخلاقی برخوردارند و میتوانند واکنش مناسب اخلاقی داشته باشند. تصمیمگیری و ارزیابی اخلاقی دانشجویان براساس تعصبات خاص نیست که این خود احتمال واکنش و اقدام اخلاقی مؤثر و مناسب را افزایش میدهد [9، 12].
استدلال اخلاقی
یافتههای پژوهش نشان میدهند دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران در استفاده از شبکههای اجتماعی از استدلال اخلاقی نسبی برخوردار هستند که همسو با مطالعه بهرامی و همکاران است [15]. طبق اظهارات دانشجویان تحصیلات تکمیلی، آنان قبل از اشتراکگذاری اطلاعات در شبکههای اجتماعی به عواقب احتمالی عمل خود فکر میکنند و علاوه بر منافع فردی خود، منافع دیگران را نیز در نظر میگیرند. همچنین آنان با در نظر گرفتن هنجار و ارزشهای افراد در شبکههای اجتماعی تصمیمگیری و اقدام میکنند و میدانند که عدم رعایت اصول اخلاقی ممکن است عواقب ناگواری برای خودشان و دیگران داشته باشد. بنابراین هنگام اقدام به هر گونه عملی در شبکههای اجتماعی از جمله اشتراک اطلاعات، به عواقب آن و تأثیرات احتمالی آن بر روی دیگران فکر میکنند و اگر مسئله اخلاقی به وجود آمده باشد مسئولیت اخلاقی رفتار خود را میپذیرند. درنهایت یافتههای پژوهش نشاندهنده قدرت استدلال، تجزیهوتحلیل مسائل، سنجش و ارزیابی عملکرد خود، عاقبتاندیشی و مسئولیتپذیری اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران قبل از هر گونه اقدامی در شبکههای اجتماعی است که این خود ارتباط تنگاتنگی با تفکر انتقادی دارد. این خصیصه افراد را به دوراندیشی سوق میدهد. افراد دوراندیش جنبههای مختلف شرایط را در نظر میگیرند و میدانند سود جمعی به معنی پیشرفت حداکثری است و در این راستا تلاش میکنند[25].
تخیل اخلاقی
یافتهها نشان میدهند تخیل اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران در استفاده از شبکههای اجتماعی در وضعیت بالای متوسط قرار دارد. این بخش از پژوهش نیز همسو با مطالعه بهرامی و همکاران است. همچنین اودوم و همکاران نیز دریافتند از دیدگاه دانشجویان، تخیل اخلاقی به آنها کمک میکند قبل از قضاوت و اظهار نظر درمورد اقدام و رفتار افراد، خود را در جایگاه سایرین قرار دهند و با استفاده از آن میتوانند هنگام درگیری در موقعیتهای اخلاقی راهحلهای جایگزین پیدا کنند [15، 26].
طبق اظهارات دانشجویان تحصیلات تکمیلی، آنان بهعنوان بخشی از جامعه شبکههای اجتماعی، میزان آگاهی و اطلاعات اخلاقی خود را درباره این محیط کافی نمیدانند و برای بهرهوری هرچه بیشتر در این فضا به کسب آگاهی و شناخت بیشتری تمایل دارند. آنان میتوانند با تصور شرایط دیگران با آنان همدلی کنند و درمورد تصمیمات و اقدامات آنان در شبکههای اجتماعی قضاوت نکنند. درنهایت یافتههای پژوهش نشاندهنده آن است که بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران در استفاده از شبکههای اجتماعی خود به میزان نسبی میتوانند اثرات و آسیبهای بالقوه رفتار خود در این محیط را پیشبینی کنند و اینکه قدرت تصور و تخیل هر گونه اقدامی در شبکههای اجتماعی و عواقب احتمالی آن برای خود و دیگران را دارند. مهارت تخیل اخلاقی، قدرت درک افراد در فهم تضادها و تشابهات فرهنگی و اجتماعی را افزایش میدهد؛ اینکه افراد بتوانند با استفاده از حس همدلی، خود را جای سایرین بگذارند و درک متقابل داشته باشند. تخیل اخلاقی به فرد کمک میکند تا از یک روند همیشگی و تکراری جدا شود و با انعطافپذیری بالاتری به ارزیابی مسائل اخلاقی بپردازد و با یافتن راهکار مناسب تصمیمات صحیح اتخاذ کند [10، 12].
به نظر میرسد برنامهریزان و سیاستگذاران در عرصه آموزش و پرورش بهویژه آموزش عالی باید با ورود به مسائل سواد اخلاقی و ارتقای بیشتر آن در بین دانشجویان به افزایش آگاهی و اطلاعات و همدلی هرچه بیشتر آنان نسبت به موقعیتها و چالشهای اخلاقی موجود در شبکههای اجتماعی منجر شوند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد دانشجویان با وجود اینکه از اطلاعات و آگاهی نسبی درمورد مسائل اخلاقی در شبکههای اجتماعی برخوردارند اما با توجه به پایین بودن میانگین مؤلفه تخیل اخلاقی نسبت به دو مؤلفه حساسیت اخلاقی و استدلال اخلاقی، از همدلی و درک مناسب مخاطب در این فضا برخوردار نیستند. به عبارتی، بُعد علمی و آگاهی را بیشتر از بُعد عاطفی در نظر میگیرند و در نظریات و تفکرات و بررسیهای مسائل بهتر عمل میکنند، ولی در عملی کردن و بروز آن نیازمند تمرین و آموزش بیشتر هستند. بنابراین سنجش میزان سواد اخلاقی در شبکههای اجتماعی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران بهعنوان کاربران و سرمایههای انسانی مؤثر در پیشرفت جوامع، از طریق ترویج و عمل به مفاهیم، میتواند وضعیت سواد اخلاقی را در این شبکهها بهبود بخشد. همچنین با آگاهیرسانی به مسئولان و مدیران دانشگاه علومپزشکی ایران نسبت به رویکرد اخلاقی دانشجویان دانشگاه علومپزشکی ایران، میتوان آنان را به چارهاندیشی برای بررسی، بهبود و ارتقای سواد اخلاقی ترغیب کرد؛ چرا که اخلاق برای بقای جوامع بهمنظور تحقق زندگی متعالی جایگاهی ویژه دارد. برای تحقق این مهم، هماهنگی و همکاری جوامع علمی، دانشگاهی، نخبگان و بهتبع آن اقشار مختلف جامعه، حیاتی است.
پیشنهاد میشود بهمنظور برطرف کردن چالشهای مرتبط با سواد اخلاقی، مسئولین ذیربط درمورد هر 3 مؤلفه مربوط به سواد اخلاقی (حساسیت اخلاقی، استدلال اخلاقی و تخیل اخلاقی) دورههای آموزشی با تعریف سناریوهای آموزشی با عنایت ویژه به قاعده زرین (هر آنچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند؛ هر آنچه برای خود نمیپسندی برای دیگران هم مپسند) [27]، برای آشنا کردن جوامع و به چالش کشیدن آنان براساس این مفهوم و مستند کردن تجارب بهدستآمده برگزار کنند. ورود جدی آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی به این مقوله و تعریف جایگاه مشخص برای آن در هر جامعه و رشته با توجه به نوع جامعه و ماهیت رشته و محیطهای درگیر با مسائل اخلاقی، بهخصوص فضای مجازی نیز توصیه میشود. همچنین ازآنجایی که طبق نتایج بهدستآمده، واتسآپ پراستفادهترین بستر برای دانشجویان بود، بهتر است برای تمرین مجازیِ این چالشهای اخلاقی، از شبکه اجتماعی واتسآپ استفاده شود.
نتیجهگیری
نتایج مطالعه حاضر بیانگر آن است که سواد اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران در شبکههای اجتماعی در سطح بالای متوسط قرار دارد. از بین 3 مؤلفه مربوط به سواد اخلاقی، بهترتیب استدلال اخلاقی، حساسیت اخلاقی و تخیل اخلاقی دارای بیشترین میانگین بودند. همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کسب سواد اخلاقی و آگاهی هرچه بیشتر از اصول اخلاقی در شبکههای اجتماعی تمایل دارند. این موضوع نشان میدهد دانشجویان با وجود داشتن احساس مسئولیت نسبت به جامعه خود در شبکههای اجتماعی، کسب مهارتها و آگاهی از اصول اخلاقی در شبکههای اجتماعی را همچنان لازم میدانند و این خود روند آموزشپذیری را تسهیل میکند.
نتایج این تحقیق صرفاًً به جامعه آماری موردمطالعه قابلتعمیم است. بنابراین برای تعمیم نتایج آن به سایر جوامع بایستی احتیاط کرد. در پژوهش حاضر فقط دانشگاه علومپزشکی ایران موردمطالعه قرار گرفت که به همین دلیل بسط دادن نتایج این پژوهش به سایر جوامع همچون دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و غیره ممکن است محدودکننده باشد. همچنین، در این تحقیق صرفاًً از روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی استفاده شده است که نظرات عمیق دانشجویان در این حوزه را پوشش نمیدهد. بنابراین بهتر است برای تعمیم نتایج به سایر حوزههای مشابه به جامعه آماری، احتیاط لازم رعایت شود.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
این مطالعه دارای تأییدیه اخلاقی به شماره IR.IUMS.REC.1399.422 از دانشگاه علوم پزشکی ایران است.
حامی مالی
مقاله حاضر برگرفته از پایاننامه کارشناسیارشد خانم زهرا اکبری، تأییدشده توسط گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علومپزشکی ایران به شماره طرح پژوهشی 18475-37-1-99 است.
مشارکت نویسندگان
مفهومسازی: زهرا اکبری؛ روششناسی: سمیرا سلیمانپور و زهرا اکبری؛ تحقیق: شهرام صدقی، سمیرا سلیمانپور و زهرا اکبری؛ نگارشـپیشنویس اصلی: زهرا اکبری و سمیرا سلیمانپور؛ نگارش-نقد و تدوین: شهرام صدقی، سمیرا سلیمانپور و زهرا اکبری؛ جذب سرمایه: شهرام صدقی، سمیرا سلیمانپور و زهرا اکبری؛ منابع: سمیرا سلیمانپور و زهرا اکبری؛ نظارت: شهرام صدقی و سمیرا سلیمانپور.
تعارض منافع
تعارض منافعی بین نویسندگان وجود ندارد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |