Sedghi S, Akbari Z, Soleymanpour S. Evaluation of the Graduate Students' Moral Literacy in the Social Networks at Iran University of Medical Sciences. JMIS 2024; 10 (1) :16-31
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-461-fa.html
صدقی شهرام، اکبری زهرا، سلیمانپور سمیرا. سنجش میزان سواد اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی ایران در شبکههای اجتماعی. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1403; 10 (1) :16-31
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-461-fa.html
گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده: (1472 مشاهده)
هدف اخلاق یکی از ارکان اساسی بقای جوامع است. اولویت دادن به این اصل مهم و تلاش برای آموزش و نهادینه کردن آن در جوامع ضروری به نظر میرسد. سنجش میزان سواد اخلاقی دانشجویان در جوامع مجازی همچون شبکههای اجتماعی میتواند در تحقق این مهم تأثیر بسزایی داشته باشد.
روش ها روش پژوهش حاضر پیمایشیـتوصیفی بود. جامعه این مطالعه را کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل دانشگاه علومپزشکی ایران در سال 1398-1399 تشکیل دادند. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای بود و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی-مورگان 327 نفر محاسبه شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن توسط اساتید گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی (5 نفر) بررسی شد و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (0/818) برآورد شد. دادههای این پژوهش پس از گردآوری بهوسیله نرمافزار آماری SPSS نسخه 24 و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی نظیر میانگین، انحرافمعیار، درصد و فراوانی و آزمونهای آمار استنباطی نظیر آزمون تی مستقل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها یافتههای پژوهش نشان داد میانگین سواد اخلاقی (3/58) بالاتر از میانگین فرضی (3) است. همچنین میانگین مؤلفههای آن یعنی حساسیت اخلاقی، استدلال اخلاقی و تخیل اخلاقی بهترتیب 3/75، 3/64 و 3/36 است.
نتیجه گیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کسب سواد اخلاقی و آگاهی هرچه بیشتر از اصول اخلاقی در شبکههای اجتماعی تمایل دارند. این موضوع نشان میدهد دانشجویان با وجود داشتن احساس مسئولیت نسبت به جامعه خود در شبکههای اجتماعی، کسب مهارتها و آگاهی از اصول اخلاقی در شبکههای اجتماعی را همچنان لازم میدانند و این خود روند آموزشپذیری را تسهیل میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/29 | پذیرش: 1402/7/15 | انتشار: 1403/1/13