دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 61-48 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، پژوهشکده سلامت هرمزگان، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (264 مشاهده)
هدف: سواد سلامت یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت است این مطالعه به‌منظور بررسی سطح سواد سلامت دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان در شهر بندرعباس انجام شد. 
روش ها: مطالعه توصیفی‌تحلیلی و مقطعی حاضر در سال 1398 انجام شد. جامعه پژوهش 447 دانشجوی دانشکده پیراپزشکی بندرعباس بودند که 218 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه استاندارد سواد سلامت بزرگسالان ایرانی  استفاده شد. پایایی پرسش‌نامه با  آزمون آلفای کرونباخ0/81 به‌ دست آمد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های کولموگروف ـ اسمیرنوف، من‌ویتنی، کروسکال والیس و تعقیبی مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت. سطح معنی‌دار 5 درصد بوده است.
یافته ها: نتایج نشان داد مقایسه میانگین نمرات دانشجویان دختر در دو بُعد خواندن ((P=0/015 و درک (P=0/008) وضعیت مطلوب‌تری را نسبت به دانشجویان پسر نشان می‌دهد. همچنین نتایج نشان‌دهنده روند افزایشی در سطح سواد سلامت دانشجویان سال دوم بود.
نتیجه گیری: گنجاندن یک برنامه درسی هدفمند جهت بالا بردن سواد سلامت در تمامی رشته‌ها در تمامی دانشکده‌هاُ به‌ویژه دانشکده پیراپزشکی و رشته‌هایی همانند رشته فناوری اطلاعات سلامت در ارتقای سطح سواد سلامت دانشجویان مفید است. این امر می‌تواند در افزایش توانایی دانشجویان در مراقبت از خود و خانواده و پیشبرد اهداف آموزشی در آینده شغلی آنان تأثیرگذار باشد.
متن کامل [PDF 4496 kb]   (166 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (140 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/9 | پذیرش: 1401/1/25 | انتشار: 1401/1/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.