استادیار، آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده پرستاری و مامایی قاین، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده: (1193 مشاهده)
هدف: از اواخر سال 2019 اپیدمی کووید 19 بهعنوان مشکل جهانی در زمینه بهداشت عمومی شناخته شد. دانشگاهها آموزش خود را از شکل حضوری به غیرحضوری تغییر دادند. این روند یادگیری دیجیتال پاسخی مثبت به دوره تعطیل COVID-19 بود.
برای اجرای خوب آموزش مجازی، دانشگاه برای تأمین کلیه نیازهای آموزش از طریق آموزش الکترونیکی و کلاسهای مجازی مانند زیرساخت مناسب و پشتیبانی فنی، نیاز بهروزرسانی مداوم سیستمهای یادگیری و یادگیری متناسب با توسعه و آموزش مداوم برای مربیان و دانشجویان دارد. با توجه به اهمیت شناسایی مشکلات و مزایای آموزش مجازی در ارتقای کیفیت این روش آموزش این مطالعه با هدف شناسایی مشکلات و موانع و مزایای آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان انجام شد.
روشها: در این پژوهش بهمنظور تبیین تجارب دانشجویان از آموزش مجازی، روش پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا استفاده شد. برای حصول درک عمیق و توصیف تجربیات شرکتکنندگان مطالعه کیفی مناسب میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری ساده و در دسترس 20 دانشجوی پرستاری و بهداشت عمومی دانشکده پرستاری و مامایی قاین داوطلبانه وارد مطالعه شدند. با توجه به محدودیتهای کرونایی، سؤالات در گروه واتساپی بارگذاری شد و از آنان خواسته شد تا بهصورت کامل تجربیات خود را در رابطه با آموزش مجازی بیان نمایند. همچنین در گروه امکان گفتگو وجود داشت. جمعآوری دادهها با حداکثر تنوع در دانشجویان بهداشت عمومی و پرستاری و ترمهای متفاوت تحصیلی و دو جنس در سال تحصیلی 99-400 انجام شد. تجربیات بهطور دقیق چندین بار بازخوانی شد، سپس قسمتهای مهم بهعنوان واحدهای معنایی شکسته شد و از روی واحدهای معنایی کدگذاری اولیه انجام شد؛ و پس از کدبندی و خلاصه نمودن دادهها بر اساس شباهت و اختلاف، طبقهبندی کدها انجام شد و طبقات و زیر طبقات شکل گرفت.
نتایج: میانگین سن مشارکتکنندگان 20،60 سال و 60 درصد مشارکتکنندگان دانشجویان زن بودند. پس از ادغام کدهای اولیه، مضامین استخراجشده شامل دو طبقه اصلی و 5 زیر طبقه میباشد. طبقه. مشکلات آموزش مجازی به سه زیر طبقه مشکلات یادگیری دانشجو، مشکلات اساتید در آموزش مجازی، مشکلات سختافزاری و نرمافزاری آموزش و طبقه مزایای آموزش مجازی به دو زیر طبقه انعطافپذیری آموزش و یادگیری و بهرهگیری از تکنولوژی شناسایی شد.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که آموزش مجازی دارای مشکلات و مزایایی میباشد. با توجه به ضرورت استفاده از آموزش مجازی در برخی شرایط، شناسایی مشکلات و مزایای این روش آموزش از دیدگاه دانشجویان که گروه هدف هستند ضروری میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/8 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10