کریمی افسانه، مهدیپور یوسف، ابراهیمی سعید، علیپور جهانپور. بررسی دیدگاه کارکنان نسبت به وضعیت مرکز چشمپزشکی جنوب شرق ایران در جذب گردشگر پزشکی. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1401; 8 (3) :258-269
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-406-fa.html
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علومپزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
چکیده: (1348 مشاهده)
هدف گردشگری پزشکی بهعنوان یک صنعت فعال به توسعه پایدار و رشد اقتصاد کشورها کمک میکند. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه کارکنان نسبت به وضعیت مرکز چشمپزشکی جنوب شرق ایران در جذب گردشگر پزشکی انجام شد.
روش ها این پژوهش توصیفیتحلیلی در بیمارستان چشمپزشکی الزهرا (س) زاهدان در سال 1398 انجام شد. جامعه پژوهش، کارمندان اداری و بالینی بیمارستان بودند. با استفاده از روش سرشماری برای نمونهگیری، 75 نفر در پژوهش مشارکت کردند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساختهای بود که روایی و پایایی آن سنجیده شد. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 0/83 تأیید شد. برای تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار و آزمون تی مستقل و نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. معیار قضاوت P کمتر از 0/05 بود.
یافته ها میانگین امتیاز دیدگاه جامعه پژوهش درمورد امکان جذب گردشگر در مرکز موردمطالعه 0/6± 3/5 بود. در میان ابعاد موردمطالعه، وضعیت عمومی (0/7±3/7) و وضعیت تجهیزات و زیرساخت (0/6±3/7) بیشترین میانگین امتیاز و وضعیت جغرافیایی (0/9±2/8) کمترین امتیاز را از دیدگاه پرسنل به دست آوردند.
نتیجه گیری امکان جذب گردشگر در قطب چشمپزشکی جنوب شرق ایران از دیدگاه جامعه پژوهش در حد متوسط بود. معرفی مکانهای تاریخی و همچنین جاذبههای گردشگری استان در وبسایت مرکز و هماهنگی با شرکتهای گردشگری برای برگزاری تورهای تفریحی متناسب با وضعیت اقلیمی استان، ایجاد منوی انتخاب غذا و بهبود سطح کیفی غذاهای بیماران متناسب با فرهنگ گردشگران پزشکی و همچنین تقویت وبسایت مرکز هم از نظر محتوا و هم از نظر فنی و سهزبانه کردن آن میتواند در ارتقای وضعیت این مرکز و جذب بیشتر گردشگران پزشکی مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/1/4 | پذیرش: 1401/7/6 | انتشار: 1401/7/9