دوره 8، شماره 2 - ( تابستان- در حال انتشار 1401 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alipoor V, Azimi H, Mirzaee Shiri Y, Tanha N. Investigating the Status of Improving the Quality of Diagnostic Services in Medical Centers in Corona Pandemic Conditions Using Parasuraman Model. JMIS. 2022; 8 (2)
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-376-fa.html
علیپور وحیده، عظیمی حسین، میرزایی شیری یوسف، تنها ناهید. بررسی وضعیت ارتقاء کیفیت خدمات تشخیصی مراکز درمانی در شرایط پاندمی کرونا با استفاده از مدل پاراسورامان. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1401; 8 (2)

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-376-fa.html


مدیریت بارزرگانی، دانشیار گروه مدیریت و حسابداری دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده:   (187 مشاهده)
هدف:با توجه به اپیدمی کووید-19، سلامتی و کیفیت خدمات مراکز درمانی اهمیت بالایی دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت ارتقاء کیفیت خدمات تشخیصی در شرایط پاندمی کرونا در مراکز درمانی با استفاده از مدل پاراسورامان به اجرا در آمد.
روش‌ها:پژوهش کاربردی حاضر، توصیفی همبستگی است. جامعه آماری، مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی استان زنجان سال 1399 می‌باشد و نمونه‌گیری، غیراحتمالی دردسترس و حجم نمونه طبق فرمول کوکران370 نفر می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد کیفیت خدمات می‌باشد و روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن با استفاده ازمدل معادلات ساختاری وآلفای کرونباخ ارزیابی شد. ضریب پایایی کرونباخ بالاتر از 0/7 و روایی همگرا (Convergent validity) در مدل PLS با AVE بیشتر از 0/5 تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم افزارpls و spss انجام شد. آزمون فرضیات و برازش مدل با مدل‌یابی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی و نقشه اهمیت-عملکرد انجام شد.
نتایج:اختلاف زیادی بین وضعیت ادراک شده و مورد انتظار در بعد همدلی وجود دارد و شاخص محسوسات نسبت به سایر شاخص‌ها کیفیت مناسبی در این مراکز وجود داشته و اختلاف کمتری بین وضعیت ادراک شده و مورد انتظار وجود دارد. همچنین بیشترین ضریب متعلق به بعد تضمین و کمترین ضریب به بعد قابلیت اعتماد اختصاص داشت.
نتیجه‌گیری:در کلیه ابعاد کیفیت خدمات درمانی اختلاف معنی‌داری بین وضعیت موجود و مطلوب وجود داشت و میانگین انتظارات بالاتر از میانگین نمرات ادراک شده بود و مردم انتظار داشتند در شرایط پاندمی کرونا کیفیت بهتری از خدمات را در تمام ابعاد پنجگانه مدل پاراسورامان دریافت نمایند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/9/21 | پذیرش: 1401/1/28 | انتشار: 1401/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb