زارعی عظیم، اصغری نجیب مریم، علی پور سیما. گردشگری و اطلاعرسانی پزشکی مبتنی بر وب: یک رویکرد نتنوگرافی (مورد مطالعه: پلتفرم گردشگری پزشکی آریا مدتور). اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1401; 8 (1) :2-13
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-363-fa.html
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده: (2200 مشاهده)
هدف: کشور ما به عنوان یکی از شناختهشدهترین کشورها در گردشگری پزشکی پتانسیل بالقوهای برای رشد در این صنعت دارد و مستلزم اطلاعرسانی و تبلیغات بازاریابی در رسانههای آنلاین بهویژه وبسایتهاست. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی محتوای تولیدشده وبسایت خدمات گردشگری پزشکی آریامدتور جهت اطلاعرسانی به گردشگران است.
روش ها: این پژوهش یک مطالعه کاربردی بود که با اتخاذ رویکردی استقرایی در آن از روش تحقیق کیفی نتنوگرافی استفاده شد. جمعآوری دادهها به سه صورت دادههای بایگانی، استخراجشده و فیلدنوت، از وبسایت گردشگری آریامدتور در سال 1400 صورت گرفت و تحلیل دادههای آنلاین نیز در دو مرحله تحلیل محتوای وبسایت و تحلیل کامنتهای مشتریان و ابر کلمات با استفاده از نرمافزار Atlas.ti انجام شد.
یافته ها: نتایج حاصل از بررسی محتوای وبسایت آریامدتور نشان داد که محتوای وبسایت در سه دسته محتوای رابطهای، سازمانی و تبلیغاتی قرار دارد. تحلیل نظرات گردشگران پزشکی نیز نشان داد که وبسایت آریامدتور توانسته تمام اطلاعات موردنیاز گردشگران را پوشش دهد. همچنین ابر کلمات نشان دادند که گردشگران از اطلاعرسانی و خدمات شرکت رضایت دارند و بیشتر به دنبال اطلاعاتی در حوزه هزینه، ایران، اقامت، غذا و مترجم هستند. آنها بیشترین اطلاعات خود را از ویدئوهای گردشگران مصرفکننده خدمات شرکت دریافت میکنند.
نتیجه گیری: استفاده از پلتفرمها با تمرکز بر محتواهای تبلیغاتی، رابطهای و سازمانی در اطلاعرسانی و جذب گردشگران پزشکی بسیار مؤثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/8/3 | پذیرش: 1401/1/20 | انتشار: 1401/1/12