دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 48-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samoei R, Sattari M. Design and Psychometrics of a Questionnaire for Assessing the Performance of Faculty Members in Providing Virtual Education during the Covid-19 Pandemic. JMIS. 2021; 7 (3) :40-48
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-325-fa.html
سموعی راحله، ستاری محمد. طراحی و روایی سنجی پرسشنامه سنجش عملکرد اعضای هیات‌علمی در ارائه آموزش‌های مجازی در پاندمی کووید 19. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1400; 7 (3) :48-40

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-325-fa.html


مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (191 مشاهده)
هدف: با توجه به غافل‌گیری پاندمی کووید 19 و سرمایه‌گذاری اجباری و فوری بر ارائه آموزش‌های دانشگاهی به صورت مجازی، سنجش عملکرد اعضای هیات‌‌علمی از اهمیت زیادی برخوردار است. این مطالعه با هدف طراحی و روان‌سنجی پرسشنامه سنجش عملکرد اعضای هیات‌علمی در ارائه آموزش‌های مجازی انجام شد.
روش‌ها: مطالعه توصیفی است روی 161 نفر از اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال 1400 انجام شد. دانشگاه‌ها به روش تصادفی طبقه‌ای و اساتید به روش غیرتصادفی انتخاب شدند. از طریق سامانه معاونت آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی و دسترسی به کارنامه علمی اساتید، آدرس ایمیل اعلام شده در رزومه برای ارسال لینک فرمت الکترونیک پرسشنامه استخراج شد. در مراحل مختلف اجرا روایی صوری، روایی محتوا، روایی ملاکی، تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی به روش آلفای‌کرونباخ و دو نیمه کردن سنجش شد. برای گزارش داده‌ها از آماره‌های توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون‌های t استودنت و آنالیز واریانس یک‌طرفه در نرم‌افزارSPSS  استفاده شد.
نتایج: یافته‌های روانسنجی پرسشنامه، حاکی از روایی صوری (بین 58/4 تا 83/4)، محتوایی (70/0CVR=، 85/0CVI=، 70/0CVR=) و ملاکی (0001/0>P-Value) قابل‌ قبول دارد. در یافته‌های تحلیل عاملی اکتشافی، 4 عامل از جمله ایجاد مشوق، مشارکت و نظم‌دهی، ارزیابی یادگیری، و مهارت حرفه‌ای شناسایی شد که در مجموع 18/65 درصد واریانس مشترک را تبیین کردند. هم‌سانی درونی پرسشنامه به روش آلفای‌کرونباخ 897/0 و ضریب گاتمن در روش دو نیمه کردن 873/0 محاسبه شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به روایی و پایایی قابل ‌قبول پرسشنامه مورد مطالعه، این ابزار می‌تواند برای ارزشیابی عملکرد اعضای هیات‌‌علمی در ارائه آموزش‌های مجازی توسط نظام‌های ارزشیابی آموزشی و همچنین توسط پژوهشگران برای سنجش عوامل موثر بر عملکرد اساتید در ارائه آموزش‌های مجازی استفاده شود.
متن کامل [PDF 825 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/4/24 | پذیرش: 1400/6/29 | انتشار: 1400/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb