دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 30-23 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

majidipour P, heydarian A, Ali Soroush A, majidipour P, asadi P. Frequency, Kind and Causes of Ccomplaints Registered by Nurses in Imam Reza Center in Kermanshah in 2016-2020. JMIS 2021; 7 (3) :23-30
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-312-fa.html
مجیدی پور پرستو، حیدریان آناهیتا، سروش علی، مجیدی پور پریا، اسدی پروانه. نوع و علل شکایات ثبت‌ شده توسط پرستاران در مرکز امام‌رضا(ع) کرمانشاه در سال‌های 1399-1395. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1400; 7 (3) :23-30

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-312-fa.html


دکترای تخصصی، علوم تربیتی، مرکز توسعه‌ تحقیقات بالینی بیمارستان امام‌رضا(ع)، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (2496 مشاهده)
هدف: بررسی شکایات مطرح‌ شده توسط پرستاران در سیستم‌های بهداشتی درمانی می‌تواند روشن‌کننده‌ نقاط ضعف موجود در سیستم‌های درمانی گردد تا با شناسایی این نقطه‌ضعف‌ها و ارائه راه‌های مقابله با آن‌ها این مشکلات مرتفع گردد. هدف مطالعه‌ حاضر تعیین میزان فراوانی و نوع شکایت و عوامل مرتبط با آن در سال‌های  1399-1395 در واحد شکایات مرکز امام‌رضا(ع) شهر کرمانشاه بود.
روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود و در سال 1399 و با حجم نمونه‌ 222 مورد پرونده انجام شد. داده‌ها از طریق مراجعه به واحد شکایات بیمارستان و بررسی شکایت‌های ارائه ‌شده توسط پرستاران به این واحد جمع‌آوری گردیدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات فرم اطلاعاتی شامل اطلاعات دموگرافیک مربوط به پرستاران و نوع شکایت ارائه ‌شده بود. داده‌های حاصل با نرم‌افزارSPSS  و با استفاده از آزمون‌های آماری شامل کای‌اسکوئر و کولموگراف- اسمیرنوف تجزیه‌‌وتحلیل گردید.
نتایج: بیشترین شکایات مطرح‌ شده خشونت کلامی (8/27درصد)، عدم ‌رضایت بیمار به انجام فرآیند درمان (6/22 درصد) و خشونت فیزیکی (3/199 درصد) بودند. در بخش‌های جراحی و داخلی، توسط پرستاران بین سنین 31 تا 40 سال، پرستاران زن، پرستاران شاغل در شیفت‌های در گردش، افراد با سابقه‌ی 0 تا 10 سال، پرستاران با وضعیت استخدامی رسمی مطرح‌ شده بودند. میزان شکایات به ‌ترتیب در سال‌های 1398 بیشتر از سایر سال‌ها بود. بین نوع خشونت و سال بررسی شکایات و همچنین بین نوع شکایت و نوبت‌کاری رابطه‌ی معنی‌دار وجود داشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به این که خشونت‌ها جزو بالاترین میزان شکایات مطرح ‌شده توسط پرستاران بودند، انجام برنامه‌ریزی‌ها و آموزش‌های لازم در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد. همچنین انجام تحقیقات مداخله‌ای جهت دستیابی به راه‌حل‌های مربوط به رفع شکایات مطرح‌ شده توصیه می‌گردد.
متن کامل [PDF 395 kb]   (677 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/3/13 | پذیرش: 1400/6/29 | انتشار: 1400/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb