دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 32-24 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghodratnama A. The acceptance model of e-learning during the coronavirus pandemic. JMIS. 2022; 7 (4) :24-32
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-298-fa.html
قدرت نما اکبر، ثابت محمد رضا، جباری امید. مدل پذیرش آموزش مجازی در طول پاندمی ویروس کرونا. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1400; 7 (4) :32-24

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-298-fa.html


گروه علوم ورزشی، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران
چکیده:   (1550 مشاهده)
هدف: در شرایط اضطراری و اپیدمی یک ویروس بهره‌گیری از فناوری‌های موجود و آموزش از راه دور تنها راهکار مؤسسات آموزشی است. در این مطالعه عوامل مؤثر در پذیرش آموزش مجازی در شرایط کرونا مورد بررسی قرار گرفت.
روش‌ها: روش پژوهش توصیفی - پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. نمونه آماری 344 نفر از دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهر شیراز در سال 1399بود که به شیوه تصادفی – طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه محقق ساخته در قالب 26 گویه و 6 مؤلفه بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار PLS و آزمون تحلیل مسیر ارزیابی شدند.
نتایج: براساس یافته‌های پژوهش، وضعیت تسهیلات به ترتیب با ضریب مسیر 0/724 و 0/580 بر درک سهولت استفاده و درک سودمندی دانشجویان اثر مستقیم و با ضریب مسیر 0/328 از طریق متغیر میانجی درک سهولت استفاده بر درک سودمندی اثر غیرمستقیم و معناداری داشت. علاوه بر این درک سهولت استفاده و درک سودمندی به ترتیب به میزان 43 و 44 درصد بر نگرش دانشجویان تأثیر معناداری داشت. همچنین مشخص شد که در صورت ایجاد نگرش مثبت در دانشجویان، به میزان 67 درصد به تمایل رفتاری و سپس به میزان 80 درصد به پذیرش آموزش مجازی توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در شرایط بحران کرونا منجر خواهد شد.
نتیجه‌گیری: در شرایط کنونی جهت بهبود پذیرش و افزایش کارایی آموزش مجازی، قبل از به کارگیری هر نوع محتوای آموزشی و ابزاری، بر نقش متغیرهای برداشت ذهنی از آسانی استفاده و مفید بودن توجه شود.
واژه‌های کلیدی: مدل ساختاری، یادگیری، رفتار، کووید-19.
متن کامل [PDF 626 kb]   (452 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/2/1 | پذیرش: 1400/8/9 | انتشار: 1400/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb