giti A, fasihi I, faraji Z, golchin M. Comparison of knowledge management application among librarians of medical universities based on Williams and Bukowitz model. JMIS 2020; 6 (4) :50-59
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-269-fa.html
گیتی آناهیتا، فصیحی آیلین، فرجی زهرا، گلچین مرضیه. مطالعه و مقایسه میزان کاربست مدیریت دانش در بین کتابداران دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران و علوم بهزیستی و توانبخشی براساس مدل ویلیامز و بکوویتز. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1399; 6 (4) :50-59
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-269-fa.html
دکترای تخصصی، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده: (2249 مشاهده)
هدف: دانش از جمله داراییهاست که درکسب مزیت رقابتی سازمان نقش محوری دارد و موسسات و سازمانها آن را جایگزین نهایی تولید، ثروت و سرمایه پولی میدانند. هدف مقاله حاضر مطالعه و مقایسه میزان کاربست مدیریت دانش در بین کتابداران دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران و علوم بهزیستی و توانبخشی براساس مدل Williams و Bukowitz است.
روشها: این پژوهش بصورت توصیفی- تحلیلی انجام شده است و جامعه آماری آن کلیه کتابداران شاغل (81 نفر) در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران و علوم بهزیستی و توانبخشی هستند. ابزار و روش جمعآوری دادهها پرسشنامه هفت مولفهای Bukowitz و Williams است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای آنالیز واریانس، توکی و کروسکال استفاده شده است.
نتایج: میانگین کلی مولفههای مورد بررسی در دانشگاه همدان حدود 41 واحد بیشتر از میانگین این نمره در علوم بهزیستی و برای دانشگاه علوم پزشکی ایران حدود 28 واحد بیشتر از دانشگاه بهزیستی است، همچنین این میانگین در کارکنان زن حدود 20 واحد کمتر از کارکنان مرد است (با ثابت در نظر گرفتن اثر سایر متغیرها). کلیه متغیرهای پرسشنامه هم از نظر آماری تاثیر معناداری روی این میانگین نداشتهاند.
نتیجهگیری: با جمعبندی نمرات کل مولفهها، این نمره در سه دانشگاه مورد بررسی از نظر آماری معنادار بوده و میانگین نمره کارکنان کتابخانههای دانشگاه همدان بیش از دو دانشگاه دیگر و میانگین نمره کارکنان دانشگاه علوم بهزیستی از بقیه کمتر بوده است. بنظر میرسد مدیریت دانش شرایط بهتری در دانشگاه علوم پزشکی همدان داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/1 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/19