دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1399 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 33-25 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini F, Delphi M, Dastoorpoor M, Nisi A H. The relationship between effective listening skills, organizational health, job satisfaction among employees in the Social Security Hospital in Ahvaz. JMIS. 2020; 6 (3) :25-33
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-246-fa.html
حسینی فریده، دلفی مریم، دستورپور مریم، نیسی عبدالحسین. ارتباط بین مهارت شنود مو ثر، سلامت سازمانی و رضایت شغلی در میان کارکنان بیمارستان تأمین اجتماعی اهواز. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1399; 6 (3) :33-25

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-246-fa.html


گروه شنوایی‌شناسی‌‌،‌ مرکز تحقیقات توان‌بخشی عضلانی اسکلتی‌‌،‌ دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز‌‌، اهواز‌‌،‌ ایران.
چکیده:   (1956 مشاهده)
هدف: مهارت شنودموثر،سلامت سازمانی ورضایت شغلی سه عامل تأثیرگذار بر روی کیفیت ارائه خدمات از  سوی شاغلین بیمارستان می باشند،که بنظر می رسد باهم ارتباط داشته باشند ، ازاینرو پژوهشی با هدف تعیین ارتباط  بین مهارت شنود مو ثر، سلامت سازمانی و رضایت شغلی در کارکنان بیمارستان تأمین اجتماعی اهواز  انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی‌ تحلیلی بود و در اواخر 1398 انجام شد‌‌. جامعه آماری شامل کارکنان بیمارستان تأمین اجتماعی اهواز مشتمل بر 750 نفر بودند و نمونه‌ پژوهش 230 نفر از جامعه آماری بود که به شیوه تصادفی انتخاب شدند.  جهت گردآوری داده‌ها از سه پرسشنامه مهارت شنود موثر گلن و پود‌‌،‌ سلامت سازمانی هووی و فیلدمن و رضایت شغلی مینه‌‌سوتا، و از نرم افزار SPSS روش‌های آماری توصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و  آمار استنباطی نظیر  آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تی‌تک نمونه‌‌ای و تی‌مستقل استفاده شد.
نتایج: بین مهارت شنود موثر و رضایت شغلی‌‌،‌ بین مهارت شنود موثر و سلامت سازمانی و نیز بین سلامت سازمانی و رضایت شغلی همبستگی نسبتاً قوی و معنادار بود‌‌. کلیه‌ ضرایب همبستگی بین مهارت شنود موثر و ابعاد رضایت شغلی و بین مهارت شنود موثر و ابعاد سلامت سازمانی و بین سلامت سازمانی و ابعاد رضایت شغلی مثبت و معنادار بودند‌‌. بین رضایت شغلی و تمامی ابعاد سلامت سازمانی‌‌،‌ بیشترین میزان ضریب همبستگی (0/51>r>0/31)‌‌،‌ مشاهده شد‌‌. فقط در بعد یکپارچگی نهادی‌‌،‌ همبستگی ضعیف، معنادار و منفی بود‌‌.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این مطالعه به مدیران پیشنهاد می‌شود تا با ایجاد تمهیدات لازم برای آموزش کارکنان و مدیران در زمینه شنود موثر به افزایش سلامت سازمانی بیمارستان و افزایش رضایت شغلی کارکنان کمک نمایند.
متن کامل [PDF 806 kb]   (689 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/7 | پذیرش: 1399/9/30 | انتشار: 1399/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb