دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 21-30 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ommati E, ebrahimi M. An investigation of factors affecting utilization of MOOC from the perspective of R MOOC learners. JMIS. 2020; 6 (1) :21-30
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-219-fa.html
امتی الهه، قاضی میر سعید سید جواد، ابراهیمی مریم. عوامل موثر بر استفاده از موک از دیدگاه فراگیران آرموک. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1399; 6 (1) :21-30

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-219-fa.html


کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، مرکز آموزشی و درمانی پورسینا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
چکیده:   (1193 مشاهده)
هدف: عوامل مختلف در استفاده از موک باید مورد توجه قرار گیرد تا در این راستا ارائه‌دهندگان موک بتوانند با توجه به اهمیت و ضرورت ارتقای بسترهای ارائه‌دهنده موک‌ها به تمام عوامل اشاره‌ شده، توجهات کافی مبذول داشته باشند. بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی عوامل مؤثر در استفاده از موک از دیدگاه فراگیران آرموک است.
روش‌ها: این مطالعه از نوع کاربردی بود که با استفاده از روش پیمایشی انجام گردید. طی آن کلیه فراگیران آرموک به روش هدفمند طی یک دوره 3 ماهه (اردیبهشت، خرداد، تیر) در سال 1396 توسط پرسشنامه محقق‌ساخته به‌صورت الکترونیک از طریق گوگل داکس مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد کل نمونه مورد بررسی بعد از تکمیل پرسشنامه 26 نفر بود. داده‌‌های به‌دست‌آمده بعد از ورود به نرم‌افزار آماری Excell با استفاده از آمارهای توصیفی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
نتایج: در مجموع نتایج یافته‌ها حاکی از آن بود که عامل "‌دانش نظری من افزایش یافته است‌" به‌ عنوان مهم‌ترین نتایج تأثیرات شرکت در آرموک شناخته شد. بیش از نصف فراگیران از موک انصراف داده بودند. «کمبود وقت» به‌ عنوان مهم‌ترین دلیل انصراف از دوره یا تکمیل نکردن دوره شناخته شد. عامل «به رسمیت شناختن رسمی موفقیت و توسعه حرفه‌ای» به‌ عنوان مهم‌ترین عامل ارتقای تکمیل دوره از نظر فراگیران اعلام گردید.
نتیجه‌گیری: به‌ منظور ارتقای بسترهای ارائه‌دهنده موک‌ها، ‌برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران، مدیران ارشد حوزه آموزش عالی در وزارت‌های علوم و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش‌وپرورش و نیز ارائه‌دهندگان بستر آرموک می‌بایست با آگاهی از عوامل مختلف در استفاده از آرموک برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری در ‌جهت ارائه بسترهای آموزشی موک، داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: آموزش درون خطی، آرموک، موک، فراگیران
متن کامل [PDF 466 kb]   (407 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/20 | پذیرش: 1399/3/5 | انتشار: 1399/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb