دوره 4، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1397 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 38-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sedghi S, abdi F, panahi S. Measuring the Information Literacy Level of Postgraduate Students of the Faculty of Rehabilitation Sciences of Iran University of Medical Sciences based on the Eisenberg Model. JMIS 2018; 4 (1) :30-38
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-147-fa.html
صدقی شهرام، عبدی فاطمه، پناهی سیروس. سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس مدل آیزنبرگ. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1397; 4 (1) :30-38

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-147-fa.html


گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاعات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (4784 مشاهده)
هدف: با توجه به حجم روزافزون اطلاعات هر فرد، نیازمند فراگیری مهارتها و توانمندیهایی فراتر از سواد سنتی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی سطح سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان رشته‌های توانبخشی می‌باشد.
روش‌ها: این مطالعه کاربردی بر روی 150 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه ‌‌استاندارد که براساس مدل آیزنبرگ بود. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 96/0 درصد محاسبه شد. جهت تحلیل داده‌‌ها از نرم‌افزار SPSS و آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد.
نتایج: مهارت جامعه پژوهش در درک نیاز اطلاعاتی (94/6±2/0)، در راهبرد‌های جستجو (96/67±2/0)، در مکان‌یابی اطلاعات (80/88±2/0)، در استفاده از اطلاعات (76/95±2/0)، در ترکیب اطلاعات (46/80±2/0) و از لحاظ ارزیابی اطلاعات (93/84±2/0) در حد متوسط قرار داشته است. نتایج کلی پژوهش، میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را با میانگین 0/636±2/85 نشان داده است. نتایج نشان داد بین مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری با سطح سواد اطلاعاتی ارتباط معنی‌داری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: از آن جا که وضعیت سطح سواد اطلاعاتی جامعه پژوهش در سطح متوسط قرار داشت، توجه بیشتر نسبت به آموزش سواد اطلاعاتی از طریق برگزاری کلاس‌ها با محتوای غنی‌تر و مطابق با فناوری‌های جدید در بین دانشجویان هر رشته توانبخشی باید صورت پذیرد. همچنین ضروریست از متخصصان اطلاع‌رسانی برای بازبینی کارکردها و سیاست‌های آموزشی در جهت پیشبرد فرایند پژوهش دانشجویان استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 364 kb]   (1130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/18 | پذیرش: 1397/2/15 | انتشار: 1397/6/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb