دوره 3، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 62-72 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (1055 مشاهده)

مقدمه: واقعیت مجازی همزمان با ایجاد واسط‏ های کاربری، پردازش با سرعت بالا و گرافیک قدرتمند، مطرح شد. تکنولوژی واقعیت مجازی و بازی‏های ویدئویی با ایجاد محیط‏های شبیه ‏سازی شده، انگیزشی، تعامل‏گرا و واقع ‏گرایانه می‏توانند در ایجاد انگیزه و موثربودن مراقبت سلامت نقش داشته باشند. هدف از این مقاله تعیین کاربردهای محیط مجازی و بازی‏های مبتنی بر آن در حوزه سلامت است.
روش ها: این مطالعه از نوع مروری بوده و مقالات پیرامون موضوع کاربردهای واقعیت مجازی در حیطه سلامت به روش کتابخانه‏ای از پایگاه‏های PubMed, Google Scholar, Google, Science direct, و Scopus طی سال‏های 2005 تا 2016مورد جستجو و بازیابی قرار گرفت.
یافته‌ها: واقعیت مجازی در حوزه سلامت دارای دو کاربرد (شبیه ‏سازی و تعامل) می‏باشد که با توجه به مقالات مورد بررسی، این تکنولوژی و بازی‏های مبتنی بر آن، در زمینه فرایندهای جراحی، درمان، تشخیص، پیشگیری، آموزش بیماران و ارائه ‏دهندگان مراقبت، توانبخشی و درمان اختلالات روانی کاربرد دارد.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج مطالعات نشان می‏دهد که به کارگیری تکنولوژی واقعیت مجازی به عنوان یک ابزار کمکی در جهت بهبود آموزش، درمان و پیشگیری در حوزه سلامت، روز به روز در حال افزایش است. همچنین با توجه به گسترش تکنولوژی موبایل و تبلت و قابلیت‏های آن، واقعیت مجازی و بازی‏های مبتنی بر آن موثرتر و کاربردی‏تر خواهد بود.
 

متن کامل [PDF 512 kb]   (300 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۱