هدف: واقعیت مجازی همزمان با ایجاد واسطهای کاربری، پردازش با سرعتبالا و گرافیک قدرتمند، مطرح شد. تکنولوژی واقعیت مجازی و بازیهای ویدیویی با ایجاد محیطهای شبیهسازیشده، انگیزشی، تعاملگرا و واقعگرایانه میتوانند در ایجاد انگیزه و مؤثر بودن مراقبت سلامت نقش داشته باشند. هدف از این مقاله تعیین کاربردهای محیط مجازی و بازیهای مبتنی بر آن در حوزه سلامت است.
منابع اطلاعات: این مطالعه از نوع مروری است و مقالات پیرامون موضوع کاربردهای واقعیت مجازی در حیطه سلامت به روش کتابخانهای از پایگاههای PubMed, Google Scholar, Google, Science direct و Scopus طی سالهای 2005 تا 2016 مورد جستجو و بازیابی قرار گرفت.
ترکیب مطالب و نتایج: واقعیت مجازی در حوزه سلامت دارای دو کاربرد (شبیهسازی و تعامل) میباشد که با توجه به مقالات موردبررسی، این تکنولوژی و بازیهای مبتنی بر آن، در زمینه فرایندهای جراحی، درمان، تشخیص، پیشگیری، آموزش بیماران و ارایهدهندگان مراقبت، توانبخشی و درمان اختلالات روانی کاربرد دارد.
نتیجهگیری: نتایج مطالعات نشان میدهد که بهکارگیری تکنولوژی واقعیت مجازی بهعنوان یک ابزار کمکی در جهت بهبود آموزش، درمان و پیشگیری در حوزه سلامت، روزبهروز در حال افزایش است. همچنین با توجه به گسترش تکنولوژی موبایل و تبلت و قابلیتهای آن، واقعیت مجازی و بازیهای مبتنی بر آن مؤثرتر و کاربردیتر خواهد بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |