مقدمه: کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی، به عنوان مراکز تأمین و اشاعهی اطلاعات تخصصی برای جامعهی پزشکی کشور، اهمیت ویژهای دارند. هدف از این مطالعه سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی همدان و اطلاع از شکاف میان انتظارات استفادهکنندگان و سطح خدمات دریافتی آنها است.
روش ها: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد Libqualاست. در تحلیل داده ها از آزمونهای آماری ناپارامتری Mann-Whitneyو Kruskal-Wallis و از نسخه 16 نرمافزار SPSS استفاده شده است. استفادهکنندگان از کتابخانههای دانشگاه شامل دانشجویان، اساتید و کارکنان (7000 نفر)، نمونه آماری طبق جدول Morgan 400 نفر، محاسبه شد.
یافتهها: در بعد کنترل اطلاعات بیشترین شکاف کفایت در کتابخانه دانشکده داروسازی (933/0-)، پرستاری (132/0-)، کتابخانه مرکزی (430/0-) و بیمارستانی (362/0-) است و بیشترین شکاف برتری در کتابخانه دانشکده داروسازی (180/2-) مشاهده شد. در بعد کتابخانه به عنوان یک محل، کتابخانههای مورد پژوهش به دلیل نداشتن فضاهای مناسب برای مطالعه، بیشترین شکاف کفایت در کتابخانه مرکزی (102/0-)، دانشکده دندانپزشکی (220/1-) و داروسازی (420/1-) و بیشترین عمق شکاف برتری درکتابخانه دانشکده داروسازی (350/2-)، دندانپزشکی (490/3-) و پرستاری (310/2-) مشاهده شد.
بحث و نتیجهگیری: در بعد تأثیر خدمات کتابخانههای مرکزی و بیمارستانی دارای بیشترین شکاف کفایت و از لحاظ شکاف برتری کتابخانه دانشکدههای دندانپزشکی (20/3-)، مرکزی (37/2-) و پرستاری (21/2-) دارای بیشترین عمق شکاف بودند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/1/31 | پذیرش: 1394/4/13 | انتشار: 1394/6/28