[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1395 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 54-61 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان با استفاده از ابزار لایب کوال
زهره بهاری موفق، یداله حمیدی، آناهیتا گیتی *
کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (4954 مشاهده)
مقدمه: کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی، به عنوان مراکز تأمین و اشاعه‏ی اطلاعات تخصصی برای جامعه‏ی پزشکی کشور، اهمیت ویژه‌ای دارند. هدف از این مطالعه سنجش کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه‌ علوم پزشکی همدان و اطلاع از شکاف میان انتظارات استفاده‌کنندگان و سطح خدمات دریافتی آنها است.
روش ها: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد  Libqualاست. در تحلیل داده ها از آزمون‌های آماری ناپارامتری  Mann-Whitneyو Kruskal-Wallis و از نسخه 16 نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. استفاده‌کنندگان از کتابخانه‌های دانشگاه شامل دانشجویان، اساتید و کارکنان (7000 نفر)، نمونه آماری طبق جدول Morgan 400 نفر، محاسبه شد.
یافته‌ها: در بعد کنترل اطلاعات بیشترین شکاف کفایت در کتابخانه دانشکده داروسازی (933/0-)، پرستاری (132/0-)، کتابخانه مرکزی (430/0-) و بیمارستانی (362/0-) است و بیشترین شکاف برتری در کتابخانه دانشکده داروسازی (180/2-) مشاهده شد. در بعد کتابخانه به عنوان یک محل، کتابخانه‌های مورد پژوهش به دلیل نداشتن فضاهای مناسب برای مطالعه، بیشترین شکاف کفایت در کتابخانه مرکزی (102/0-)، دانشکده دندانپزشکی (220/1-) و داروسازی (420/1-) و بیشترین عمق شکاف برتری درکتابخانه دانشکده داروسازی (350/2-)، دندانپزشکی (490/3-) و پرستاری (310/2-) مشاهده شد.
بحث و نتیجه‌گیری: در بعد تأثیر خدمات کتابخانه‌های مرکزی و بیمارستانی دارای بیشترین شکاف کفایت و از لحاظ شکاف برتری کتابخانه دانشکده‏های دندانپزشکی (20/3-)، مرکزی (37/2-) و پرستاری (21/2-) دارای بیشترین عمق شکاف بودند.
 
واژه‌های کلیدی: تحلیل شکاف خدمات، خدمات کتابخانه‌ای، کتابخانه‌‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان، لایب کوال
متن کامل [PDF 223 kb]   (1188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahari-Movafagh Z, Hamidi Y, Giti A. The Quality Study of Library Services in Hamadan University of Medical Sciences Using Libqual Devices. Journal of Modern Medical Information Science. 2016; 2 (1) :54-61
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-60-fa.html
بهاری موفق زهره، حمیدی یداله، گیتی آناهیتا. ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان با استفاده از ابزار لایب کوال. اطلاع رسانی پزشکی نوین. 1395; 2 (1) :54-61

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-60-fa.html

دوره 2، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین Journal of Modern Medical Information Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 792 queries by yektaweb 3461