روشها: پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوای کمّی انجام شد. واحد تحلیل در پژوهش حاضر "عبارت" بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دروس پایه، اختصاصی اجباری، اختیاری، و کارآموزیهای مندرج در برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی تشکیل میداد. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق کدگذاری، و آمار توصیفی شامل فراوانی و درصد انجام شد.
نتایج: یافتهها نشان داد که درسهای سرفصل کارشناسی کمترین انطباق را با مؤلفههای پژوهش و نگارش مقالات علمی، تفکر انتقادی، و مهارتهای ارتباطی دارند، و بیشترین تطابق را با مؤلفههای ارتباطات و آموزش مربوط به توانمندیهای اختصاصی داشتند و مؤلفههای پژوهش، فناوری، ارزیابی علم، و مشاوره تنها در دروس مرجع انعکاس نسبتاً خوبی داشتند. همچنین نتایج نشان داد مهارتهای پژوهشی کتابداران پزشکی، مورد بیتوجهی قرار گرفته است. دروس پایه و دروس مرجع کمترین تطابق را با مهارتهای عملی موردانتظار داشتند. مؤلفههای جستجوی اطلاعات و سازماندهی، تطابق نسبتاً خوبی با دروس مورد تحلیل داشتند.
نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر حاکی از آن است که توانمندیها و به ویژه مهارتهای موردانتظار در درسهای سرفصل مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی به خوبی انعکاس نیافتهاند. بر این اساس، بازنگری در آموزش این رشته در ایران و گنجاندن واحدهای نظری و عملی در سرفصلهای رشته که به آموزش مهارتهای تخصصی کتابدار پزشکی و بالینی بپردازد، ضروری است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |