مقالات در انتظار انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.AJUMS.REC.1402.134

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (32 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی مصوب سال 1396 بر اساس توانمندیهای مندرج در متن برنامه آموزشی بود.

روش­ها: پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوای کمّی انجام شد. واحد تحلیل در پژوهش حاضر "عبارت" بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دروس پایه، اختصاصی اجباری، اختیاری، و کارآموزی­های مندرج در برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی تشکیل می­داد. ابزار گردآوری داده­ها سیاهه وارسی بود. تجزیه و تحلیل داده­ها از طریق کدگذاری، و آمار توصیفی شامل فراوانی و درصد انجام شد.

نتایج: یافته­ها نشان داد که درسهای سرفصل کارشناسی کمترین انطباق را با مؤلفه­های پژوهش و نگارش مقالات علمی، تفکر انتقادی، و مهارتهای ارتباطی دارند، و بیشترین تطابق را با مؤلفه­های ارتباطات و آموزش مربوط به توانمندیهای اختصاصی داشتند و مؤلفه­های پژوهش، فناوری، ارزیابی علم، و مشاوره تنها در دروس مرجع انعکاس نسبتاً خوبی داشتند. همچنین نتایج نشان داد مهارتهای پژوهشی کتابداران پزشکی، مورد بی­توجهی قرار گرفته است. دروس پایه و دروس مرجع کمترین تطابق را با مهارتهای عملی موردانتظار داشتند. مؤلفه­های جستجوی اطلاعات و سازماندهی، تطابق نسبتاً خوبی با دروس مورد تحلیل داشتند.

نتیجه­گیری: یافته­های مطالعه حاضر حاکی از آن است که توانمندیها و به ویژه مهارتهای موردانتظار در درسهای سرفصل­ مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع­رسانی به خوبی انعکاس نیافته­اند. بر این اساس، بازنگری در آموزش این رشته در ایران و گنجاندن واحدهای نظری و عملی در سرفصلهای رشته که به آموزش مهارتهای تخصصی کتابدار پزشکی و بالینی بپردازد، ضروری است.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/1/20 | پذیرش: 1404/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb