هدف: امروزه از برنامه های کاربردی در حیطه های مختلفی ازجمله آموزش استفاده می شود. یکی از حیطه هایی که از برنامه های کاربردی در آموزش آن استفاده شده است اصطلاحات پزشکی است. هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی کیفیت برنامه های کاربردی موجود باهدف آموزش اصطلاحات پزشکی بود.
روش ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1403 در استان همدان انجام شد. پژوهش حاضر به بررسی و ارزیابی برنامه های کاربردی موجود در کافه بازار که قابلیت نصب بر پلتفرم اندروید که با کلیدواژه های مرتبط با اصطلاحات پزشکی جستجو شده بود، پرداخت. ارزیابی این اپلیکیشن ها با استفاده از پرسشنامه مقیاس رتبه بندی برنامه های کاربردی موبایل (MARS) صورت پذیرفت. تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS26 و آزمون های Mann-Whitney و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
نتایج: چالش های نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که 68 درصد از برنامه های کاربردی کیفیت ضعیفی داشتند و 28 درصد کیفیت قاب لقبولی را دارا بودند. همچنین، نتایج نشان داد که بین میانگین نمره کیفیت اپلیکیشن ها و تعداد سا لهایی که از آخرین ب هروزرسانی آ نها گذشته است، همبستگی منفی و متوسطی وجود دارد. بااین حال، این همبستگی ازنظر آماری معنادار نبود(P-Value=0/066 ، r=-0/374) علاوه بر این، مقایسه میانگین نمره کیفیت برنامه های کاربردی در دو گروه رایگان و غیر رایگان نشان داد که تفاوت معناداری بین این دو گروه وجود ندارد (P-Value=0/341)همچنین، تفاوتی بین کیفیت برنامه های کاربردی توسعه داده شده توسط توسع هدهندگان شخصی و دانشگاهی مشاهده نشد (P-Value=0/088).
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که بخش عمده ای از برنامه های کاربردی در حوزه موردبررسی، کیفیت پایینی داشتند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |