هدف: امروزه از برنامههای کاربردی در حیطههای مختلفی از جمله آموزش استفاده میشود. یکی از حیطههایی که از برنامههای کاربردی در آموزش آن استفاده شده است اصطلاحات پزشکی می باشد. هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی کیفیت برنامههای کاربردی موجود در پلتفرم کافه بازار با هدف آموزش اصطلاحات پزشکی بود.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1403 در استان همدان انجام شد. پژوهش حاضر به بررسی و ارزیابی برنامههای کاربردی موجود در کافه بازار که قابلیت نصب بر پلتفرم اندروید که با کلیدواژههای مرتبط با اصطلاحات پزشکی جستجو شده بود، پرداخت. در این مطالعه نمونهگیری انجام نشد و تمام اپلیکیشنهایی که با معیارهای ورود و خروج مطابقت داشتند به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ارزیابی این اپلیکیشنها با استفاده از پرسشنامه مقیاس رتبهبندی برنامههای کاربردی موبایل (MARS) صورت پذیرفت. علاوه بر این، برای ارزیابی دقیقتر، یک چکلیست تکمیلی نیز به کار گرفته شد. تحلیل دادهها با کمک نرمافزار SPSS 26 و آزمونهای Mann-Whitney و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
نتایج: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که 68 درصد از برنامههای کاربردی کیفیت ضعیفی داشتند و 28 درصد کیفیت قابل قبولی را دارا بودند. همچنین، نتایج نشان داد که بین میانگین نمره کیفیت اپلیکیشنها و تعداد سالهایی که از آخرین بهروزرسانی آنها گذشته است، همبستگی منفی و متوسطی وجود دارد. با این حال، این همبستگی از نظر آماری معنادار نبود (r = -0.374, P-value= 0.066).
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |