[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1395 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 62-69 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارائه آموزش های سواد اطلاعاتی در وب سایت کتابخانه های دانشگاهی علوم پزشکی ایران
میثم داستانی *، جواد کرامتی
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی(مدیریت فناوری اطلاعات)، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
چکیده:   (1494 مشاهده)
مقدمه: وب‌سایت‌ها یکی از اساسی‌ترین ابزارهای کتابخانه‌های دانشگاهی جهت ارتباط با کاربران هستند و می‌توانند در ارائه آموزش سواد اطلاعاتی به کاربران مفید باشند. هدف این پژوهش بررسی ارائه آموزش‌های سواد اطلاعاتی در وب‌سایت کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بوده است.
روش ها: جامعه این پژوهش پیمایشی را 54 وب‌سایت کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل می‌دهد. این وب‌سایت‌ها از تاریخ 30/9/1393 تا 15/10/1393 به صورت مستقیم بررسی شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از سیاهه‌ای شامل 10 گزینه استفاده شده است و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اکسل 2010 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بیشترین میزان استفاده از گزینه درباره ما (شامل تاریخچه و معرفی کتابخانه، پرسنل کتابخانه و ساعات کاری) با 96/62 درصد و کمترین میزان استفاده از گزینه همایش‌ها، کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها (بدون استفاده) و فهرست مجلات با 41/7 درصد بوده است، همچنین وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و گیلان با 70 درصد، مشهد، کرمان و گناباد با 60 درصد و بابل، بندرعباس، بوشهر، تبریز و شیراز با 50 درصد استفاده از معیارهای ارائه آموزش سواد اطلاعاتی، به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم بودند.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی به طور مطلوب آموزش‌های سواد اطلاعاتی را در وب‌سایت خود ارائه نمی‌دهند و میزان ارائه این آموزش‌ها در وب‌سایت‌شان در حد پایین است. بنابراین مسوولان این وب سایت ها می بایست معیارهای ارائه سواد اطلاعاتی را در سایت خود به نحو مطلوب به کار گیرند.
 
واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، وب‌سایت، کتابخانه مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی
متن کامل [PDF 231 kb]   (507 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dastani M, Keramati J. The study of information literacy learning in central libraries websites of Iranian Universities of Medical Sciences. Journal of Modern Medical Information Science. 2016; 2 (1) :62-69
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-57-fa.html
داستانی میثم، کرامتی جواد. بررسی ارائه آموزش های سواد اطلاعاتی در وب سایت کتابخانه های دانشگاهی علوم پزشکی ایران. اطلاع رسانی پزشکی نوین. 1395; 2 (1) :62-69

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-57-fa.html

دوره 2، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین Journal of Modern Medical Information Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 789 queries by yektaweb 3461