Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1401.126
Sharifi Najafabadi M, Moradijo M, Behboodi M, Keivani Borujeni Z, Yousefianzadeh O. The relationship between internet addiction and information literacy among graduate students at Yazd University of Medical Sciences (2022-2023). JMIS 2024; 10 (3) :277-288
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-530-fa.html
شریفی نجف آبادی مریم، مرادی جو محمد، بهبودی محبوبه، کیوانی بروجنی زهرا، یوسفیان زاده امید. رابطه بین اعتیاد به اینترنت و سواد اطلاعاتی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
(1401-1402). اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1403; 10 (3) :277-288
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-530-fa.html
استادیار، گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت، عضو مرکز تحقیقات ارزیابی فناوری سلامت و انفورماتیک پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
چکیده: (630 مشاهده)
هدف: امروزه اینترنت به عنوان ابزار نوین ارتباطی، علاوه بر جنبه های مثبت، جنبه های منفی نیز به دنبال دارد و بر اساس پژوهش های انجام شده، استفاده ی نامناسب از این فناوری می تواند مشکل ساز باشد. سواد اطلاعاتی می تواند جهت توانمند سازی افراد به منظور شناسایی، ارزیابی و استفادهی هدفمند از منابع اطلاعاتی، کمک کننده باشد. بنابراین پژوهش حاضر به تعیین ارتباط میزان اعتیاد به اینترنت و تاثیر آن بر سواد اطلاعاتی دانشجویان پرداخته است.
روشها: این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است که به صورت مقطعی در سال 1402 - 1401 انجام شد. جامعه آماری، کلیه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی یزد بودند. تعداد 248 دانشجو بر مبنای نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدهاند. داده ها براساس دو پرسشنامه سواد اطلاعاتی و اعتیاد به اینترنت گردآوری و توسط نرم افزار آماری SPSS تحلیل شد.
نتایج: 6/ 47 درصد دانشجویان، اعتیادی به اینترنت نداشتند. همچنین میانگین سواد اطلاعاتی آنها در تمامی متغیرها بالاتر از متوسط بوده است. بین اعتیاد به اینترنت و مؤلفه های سواد اطلاعاتی از جمله، توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات (r=0/138) و توانایی ارزیابی نقادانه اطلاعات (r=0/198) همبستگی مثبت وجود داشت.
نتیجه گیری: با افزایش سواد اطلاعاتی، میزان اعتیاد دانشجویان به اینترنت نیز کاهش می یابد. لذا با توجه به اهمیت موضوع در عصر انفجار اطلاعات، پیشنهاد می شود با هدف فراهم آمدن امکان تحلیل عمیق نتایج در زمینه ارتباط سواد اطلاعاتی و اعتیاد به اینترنت، مطالعه ای کیفی تنظیم و اجرا شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/31 | پذیرش: 1403/8/15 | انتشار: 1403/9/30