دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 369-352 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: R.HUMS.REC.1401.275


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaffari S, Davaridolatabadi N, Zakiani S. Examining the Quality of Information Services in Medical Libraries in Iran Based on the Knowledge Management Model. JMIS 2024; 9 (4) :352-369
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-469-fa.html
غفاری سعید، داوری دولت‌آبادی نسرین، زکیانی شعله. بررسی کیفیت خدمات اطلاعاتی کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران بر اساس مدل مدیریت دانش. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1402; 9 (4) :352-369

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-469-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
چکیده:   (1167 مشاهده)
هدف یکی از اهداف و رویکردهای راهبردی نظام‌های مدیریت دانش و اطلاع‌‌رسانی سلامت در دنیا، ارائه خدمات نوین، به‌روز و باکیفیت اطلاع‌رسانی پزشکی به جامعه محققان حوزه سلامت است؛ بنابراین خدمت‌رسانی کارآمد با هدف حفظ، ارتقا، پویاسازی کتابخانه‌ها و در نهایت، رضایت و رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه مدیریت دانش در خدمات اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های پزشکی کشور است.
روش ها در این مطالعه به بررسی وضعیت خدمات اطلاع‌رسانی با استفاده از مصاحبه‌های ساختاریافته بر اساس پرسش‌نامه لاوسون (2003) با 24 سؤال با 6 محور موضوعی تولید، کسب، سازماندهی، ذخیره، انتشار و به‌کارگیری دانش انجام شد. از میان 64 مدیر کتابخانه مرکزی، 10 مدیر کتابخانه دانشگاه‌های شهید بهشتی، ایران، اصفهان، تبریز، بیرجند، گیلان، کرمانشاه، زاهدان، بوشهر و زابل انتخاب شدند. در مرحله بعدی مصاحبه‌ها بر اساس این پرسش‌نامه از طریق حضوری، تلفن و رایانامه انجام شد. اطلاعات این بخش توسط نرم‌افزار اکسل تجزیه‌و‌تحلیل شد.
یافته ها تحلیل مصاحبه‌های انجام‌شده نشان داد ممیزی دانش، تدوین نقشه دانشی و طرح دانشی از راهکارهای عملیاتی و اجرایی برای ارتقای وضعیت خدمات اطلاع‌رسانی در کتابخانه‌ها‌ست. نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل اطلاعات و مصاحبه‌ها نشان داد که بیشترین امتیاز خدمات اطلاع‌رسانی در دانشگاه زابل و کمترین امتیاز متعلق به دانشگاه ایران بوده است. همچنین به‌طور کلی وضعیت خدمات اطلاع‌رسانی مبتنی بر مدیریت دانش در کتابخانه‌های منتخب در وضعیت نسبتاً متوسط است و ارتقای خدمات اطلاع‌رسانی، نیازمند بررسی بنیادین در راستای ایجاد تغییرات و تحولات اساسی در این زمینه است.
نتیجه گیری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور در راستای بهینه‌سازی و ارتقای کیفیت خدمات اطلاع‌رسانی کتابخانه‌ها و رفع نیازهای دانشی کاربران و مراجعین خود، نیازمند توسعه و ارتقای کیفی بسترهای فناوری اطلاعات / ارتباطات، ممیزی دانش، تدوین نقشه دانشی و طرح دانشی هستند تا از این طریق به فکر ارتقای رتبه دانشگاه‌ها و به تبع آن رتبه کتابخانه‌های مرکزی و تابعه خود در سطح ملی و بین‌المللی باشند.
متن کامل [PDF 2435 kb]   (615 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (748 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/11 | پذیرش: 1402/8/22 | انتشار: 1402/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb