Ethics code: R.HUMS.REC.1401.275
Ghafari S, Ziaei S, Ghazizadeh H, Zakiani S. Improvement of Information Services in the Libraries of Medical Sciences Universities in Iran by the Knowledge Management Approach. JMIS 2023; 9 (2) :110-121
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-432-fa.html
غفاری سعید، ضیایی ثریا، قاضی زاده حمید، زکیانی شعله. ارتقای خدمات اطلاعرسانی در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علومپزشکی کشور با تأکید بر مدیریت دانش. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1402; 9 (2) :110-121
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-432-fa.html
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده: (1556 مشاهده)
هدف مدیریت دانش میتواند یک مزیت رقابتی پایدار در یک محیط پویا ایجاد کند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای بهبود خدمات اطلاعرسانی در کتابخانههای دانشگاههای علومپزشکی ایران براساس مؤلفههای مدیریت دانش (فناوری اطلاعات، فرهنگ و راهبردها) انجام شده است.
روش ها تحقیق حاضر از نوع توصیفیتحلیلی به روش پیمایشی با رویکرد کاربردی و با جامعه آماری 630 نفر از مدیران کتابخانههای مرکزی و اقماری دانشگاههای علومپزشکی کشور در بازه زمانی1400 تا 1401 بود. حجم نمونه با متد کوکران 373 نفر و به روش تصادفی ساده بود. ابزار پژوهش پرسشنامه خودساخته محقق با تلفیقی از پرسشنامه استاندارد سازمان بهرهوری آسیایی و پرسشنامه لایبکوال بود. جهت تحلیل دادهها، از آمار توصیفی فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و آمار استنباطی تحلیل رگرسیونی خطی چندگانه، تحلیل مسیر، تحلیل عامل تأییدی در نرمافزار آموس نسخه 24 استفاده شد.
یافته ها نتایج نشان داد مؤلفه فناوری مدیریت دانش با ضریب بتای 0/26، قویترین رابطه همبستگی را با کیفیت خدمات اطلاعرسانی داشت. متغیر فرهنگ سازمانی با مقدار بتای 0/23 در مرتبه دوم و متغیر استراتژی، با مقدار بتای 0/22 قرار داشت.
نتیجه گیری نتایج تحقیق نشان داد در بین مؤلفههای مدیریت دانش، بهترتیب اولویت فناوری اطلاعات، فرهنگ سازمانی و استراتژیهای سازمانی بر ارتقا و بهینهسازی خدمات اطلاعاتی کتابخانهها تأثیرگذار هستند. بنابراین مدیران کتابخانهها جهت ارائه بهترین خدمات اطلاعرسانی، بایستی توجه خاص به ارتقای فناوری اطلاعات درکتابخانهها داشته و سپس با رویکرد ارتقای فرهنگ سازمانی به اصلاح فرایندها و استراتژیهای ساختاری بپردازند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/8/14 | پذیرش: 1402/2/6 | انتشار: 1402/4/10