Sabaghinejad Z, Khalaf Kabomeir A, Fakhri A. Relationship Between Critical Thinking and Information Seeking Behavior on the Web in Postgraduate and Doctoral Students. JMIS 2022; 8 (2) :184-195
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-368-fa.html
صباغی نژاد زیور، خلف کعب عمیری عبدالرضا، فخری احمد. رابطه تفکر انتقادی و رفتار اطلاعیابی در وب در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی جندیشاپور اهواز. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1401; 8 (2) :184-195
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-368-fa.html
گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علومپزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران.
چکیده: (2481 مشاهده)
هدف اطلاعات موجود بر روی وب، یکی از منابع کسب اطلاعات برای دانشجویان است. در این راستا، رفتار دانشجویان در کسب اطلاعات از وب به عوامل متعددی مربوط میشود. یکی از این عوامل مهارت تفکر انتقادی و تجزیهوتحلیل اطلاعات در وب است. پژوهش حاضر با هدف تبیین رفتار اطلاعیابی در وب دانشجویان و رابطه آن با تفکر انتقادی انجام شد.
روش ها پژوهش حاضر توصیفی است و به روش پیمایشی در سال 1399 انجام شده است. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته رفتار اطلاعیابی در وب و آزمون استاندارد تفکر انتقادی فرم ب کالیفرنیا استفاده شده است (هنجار ایرانی، آلفای0/75). اعتباریابی پرسشنامه رفتار اطلاعیابی سنجیده شد و آلفای 0/87 به دست آمد. جامعه پژوهش 230 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علومپزشکی جندیشاپور اهواز بودند که به روش تصادفی طبقهای در پژوهش مشارکت داشتند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 26 و از همبستگی، رگرسیون و آزمونهای تی گروههای مستقل و آنووا استفاده شده است.
یافته ها یافتهها نشان داد دانشجویان کارشناسیارشد (میانگین 3/40) نسبت به دانشجویان دکتری (میانگین 2/96) تخصصی زمان و تلاش بیشتری برای اطلاعیابی در وب صرف میکنند. میانگین نمرات تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسیارشد 7/54 و دکتری تخصصی 7/14 است که از حد میانگین پایینتر است و در مقایسه اختلاف معنیداری دارند (P=0/001). بین تفکر انتقادی و رفتار اطلاعیابی در وب رابطه معنیداری مشاهده شد (P=0/027). باتوجه به نتایج رگرسیون خطی، تفکر انتقادی میتواند 7/15 درصد از تغییرات رفتار اطلاعیابی در وب را تبیین کند.
نتیجه گیری تفکر انتقادی در رابطه مستقیم با رفتار اطلاعیابی در وب قرار دارد. ازاینرو تقویت این مهارت میتواند به دانشجویان جهت تجزیهوتحلیل بهتر اطلاعات بازیابیشده از وب، ارزشیابی مناسب آنها و تشخیص اطلاعات معتبر از نامعتبر کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/8/22 | پذیرش: 1401/2/24 | انتشار: 1401/4/10