Roshanzadeh M, Tajabadi A, Mazhari Dehkordi B, Mohammadi S. Investigating the Role of Internet Addiction in Predicting Academic Procrastination in Nursing Students. JMIS 2022; 8 (1) :26-35
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-344-fa.html
روشن زاده مصطفی، تاج آبادی علی، مظهری دهکردی بهاره، محمدی سمیه. بررسی اثر پیشبینیکننده اعتیاد به اینترنت بر اهمالکاری تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1401; 8 (1) :26-35
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-344-fa.html
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علومپزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
چکیده: (2644 مشاهده)
هدف: دانشجویان علومپزشکی با فشار روانی جو بیمارستان و برخورد با مشکلات بیماران نیز روبهرو بوده و بیشتر در معرض آسیب هستند. بنابراین ضروری است تا مشکلات تحصیلی و سلامت روان ازجمله اعتیاد به اینترنت و ارتباطش با اهمالکاری تحصیلی بررسی شود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر پیشبینیکننده اعتیاد به اینترنت بر اهمالکاری تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری انجام شد.
روش ها: مطالعه توصیفیمقطعی حاضر سال 1398 روی ۳۹۲ دانشجوی دانشکده پرستاری (پرستاری، فوریت پزشکی و اتاق عمل) که به روش سهمیهای انتخاب شدند در دانشگاه علومپزشکی شهرکرد انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی، اعتیاد به اینترنت یانگ و اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 16 و آزمونهای آماری توصیفی(میانگین و انحراف معیار، تعداد و درصد) و تحلیلی(تیتست، آنالیز واریانس، رگرسیون، ضریب همبستگی پیرسون) تحلیل شد.
یافته ها: ضریب همبستگی پیرسون حاکی از ارتباط مثبت و معنیداری بین اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی بود(0/05>P). آزمون رگرسیون نشان داد که همه ابعاد اعتیاد به اینترنت (0/186= R2تعدیلشده) بهطور معنیداری اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکنند. مقدار بتای استانداردنشده نشان داد که سهم کنترل / مدیریت زمان در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی 2/14 و سهم اشتیاق/مشکلات اجتماعی در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی 2/018 است. میانگین اعتیاد به اینترنت (2/81±20/69) و اهمالکاری تحصیلی (2/48±64/4) گزارش شد.
نتیجه گیری: با توجه به نقش پیشبینیکننده ابعاد مدیریت زمان و بهبود روابط اجتماعی بر اهمالکاری تحصیلی دانشجویان باید بر نقش مدیریت و برنامهریزی سیستم آموزشی در حیطههای مختلف آموزش به والدین و دانشجویان تأکید کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/6/14 | پذیرش: 1401/1/20 | انتشار: 1401/1/12