گروه فناوری اطلاعات سلامت، مرکز آموزش عالی علوم پزشکی وارستگان، مشهد، ایران.
چکیده: (3525 مشاهده)
هدف: بیمارستانهای آموزشی به طور مداوم با تغییرات محیطی مواجه میشوند که آنها را ناگزیر از اجرای فرآیند مدیریت تغییر میکند. با این حال، وقوع ریسکهایی باعث عدم موفقیت این فرآیند میشود. هدف پژوهش، ارائه مدل ریسکهای مدیریت تغییر در بیمارستانهای آموزشی بود.
روشها: این پژوهش کیفی با روش نظریه دادهبنیاد و با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمهساختیافته با 14 نفر از مدیران و اعضای هیأتعلمی بیمارستانهای آموزشی که حداقل در یک برنامه مدیریت تغییر در بیمارستان مشارکت داشتهاند در سال 1398 انجام شد. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. تحلیل دادهها با روش کدگذاری حقیقی (شامل دو زیرمرحلۀ کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی) و کدگذاری نظری و با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام شد.
نتایج: ریسکهای فرآیند مدیریت تغییر در بیمارستانهای آموزشی شامل دسته ریسکهای برنامهریزی، اجرا و حفظ تغییر هستند. علل وقوع این ریسکها، متشکل از علل مرتبط با شناخت مسأله، برنامهریزی و مدیریت منابع انسانی است. پیامدهای ریسکها شامل سه دسته پیامدهای مرتبط با زمان، فرآیند و اهداف تغییر است. نهایتاً راهبردهای پاسخ به ریسکها، در سه دسته راهبردهای مربوط به برنامهریزی، اجرا و پایش تغییر تقسیمبندی میشوند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش به مدیران بیمارستانهای آموزشی کمک میکند تا پیش از آنکه ریسکها باعث شکست فرآیند مدیریت تغییر شوند، آنها را بشناسند و با راهبردهایی که به طور ریشهای علل وقوع ریسکها را مورد هدف قرار میدهند، با این ریسکها مواجهه مؤثری داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/3/23 | پذیرش: 1400/6/29 | انتشار: 1400/7/10