kazemipoor M, khezri A, jambarsang S, mohammadi M. Evaluation of dental students’ awareness, attitude and perception regarding preventive approaches towards COVID-19: A descriptive cross-sectional study. JMIS 2021; 7 (2) :1-9
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-296-fa.html
کاظمی پور مریم، خضری علیرضا، جام برسنگ سارا، محمدی محدثه. میزان آگاهی، نگرش و درک دانشجویان دندانپزشکی در رابطه با راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹:یک مطالعه توصیفی- مقطعی. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1400; 7 (2) :1-9
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-296-fa.html
دانشجوی دکترای عمومی، دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
چکیده: (3945 مشاهده)
هدف: سندروم حاد تنفسی کرونا ویروس 2 یا کووید-19 در کارکنان حوزه سلامت مورد توجه میباشد. رشته دندانپزشکی به علت تماس نزدیک با بیمار دارای ریسک بالا ابتلا در دانشجویان میباشد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی آگاهی، نگرش و درک دانشجویان دندانپزشکی در رابطه با بیماری کرونا بود.
روشها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در سال 1399بر روی 111 دانشجوی دندانپزشکی سال چهارم تا ششم به صورت سرشماری انجام گرفت. پرسشنامه آنلاین مطالعه Khader و همکاران شامل آگاهی درباره دوره کمون بیماری، علایم، روشهای انتقال، کنترل عفونت و نگرش نسبت به درمان بیماران مورد استفاده قرار گرفت. آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری t-test و ANOVA انجام گرفت. سطح معناداری 0/05 P-Value<تعیین گردید.
نتایج: دانشجویان دندانپزشکی در رده سنی 36-21 سال (میانگین 23/89 و انحراف معیار 2/73) بودند. به طور کلی 90 (81/1 درصد) دانشجوی دندانپزشکی در زمینه کنترل عفونت در دندانپزشکی آموزش دیده و 3 (2/7 درصد) نفر در آموزش یا سخنرانیهای مرتبط با کووید-19 شرکت داشتند. میانگین نمره آگاهی و درک- نگرش دانشجویان 4/19±33/55 و 1/61±6/23 بود. اختلاف آماری معناداری در آگاهی، نگرش و درک بین دو جنس و در ترمهای تحصیلی وجود نداشت.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد آگاهی، نگرش و درک دانشجویان دندانپزشکی نسبت به کووید-19در سطح متوسط میباشد. بنابراین نیاز مهمی جهت ارتقای دانش دانشجویان دندانپزشکی از طریق آموزش بهداشت و برنامههای آموزشی وجود دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/1/29 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10