Feili A, Jabari O, Safaei M, Sabet A. Identifying and ranking the factors affecting the quality of virtual education during COVID-19 crisis using DANP technique. JMIS 2021; 7 (1) :19-28
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-278-fa.html
فیلی اردلان، جباری امید، صفایی مهدی، ثابت عباس. شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر ارتقا کیفیت آموزش مجازی در بحران کووید-19 با استفاده از تکنیک DANP. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1400; 7 (1) :19-28
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-278-fa.html
گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران.
چکیده: (3213 مشاهده)
هدف: آموزش و فناوری شاخصی کلیدی و ارزشمند است که میبایست در دوران ابتلای جامعه بشری به ویروس کووید-19 مدنظر متولیان امر قرار گیرد. امروزه تدبیر و برنامهریزی برای عدم ایجاد فاصله علمی و وقفه آموزشی نیازمند شناخت مشکلات موجود و ایجاد بسترهای لازم و ارتقای کیفیت آموزش است که موجب دوام و قوام بنیه علمی کشور میگردد.
روشها: پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع ماهیت دادهها، تحقیقی کمی و از حیث زمانی پژوهشی مقطعی به شمار میآید. نمونه آماری، 10 نفر از اساتید آشنا با مبحث آموزش مجازی با حداقل ده سال سابقه حضور در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بودهاند. شیوه انتخاب خبرگان نیز، هدفمند و به صورت گلوله برفی بوده است. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه مبتنی بر روش DANP استفاده شد. نرخ ناسازگاری پرسشنامهها برابر با 0/03 بوده و پایایی آنها تأیید شد. دادههای جمعآوری شده توسط نرمافزار Excel مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: براساس نتایج بهدست آمده؛ کنشگرهای دانش و مهارتهای الکترونیکی با وزن 0/12، حمایت و پشتیبانی سازمانی با وزن 0/105 و زیرساخت و کیفیت سیستم با وزن 0/103 تأثیرگذارترین عوامل مؤثر بر ارتقا کیفیت آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان میباشند.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل سازمانی و آموزش و فناوری از اهمیت بیشتری نسبت به عامل فردی برخوردارند. لذا اهتمام مدیران و مجموعه تصمیمساز و تصمیمگیر در این حوزه میتواند در نیل به اهداف مدنظر نقش شایان توجهی ایفا نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/12/5 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10