Noori Madvani H, Abedini S, kamal zadeh H. Determination of the Influencing Factors for the Acceptance of Mobile Banking Based on Social Cognitive Theory by Bank Mellat Customers in Bandar Abbas. JMIS 2021; 7 (1) :1-8
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-259-fa.html
نوری مادوانی حمیدرضا، عابدینی سمیره، کمال زاده حسام الدین. تعیین عوامل موثر بر پذیرش موبایل بانک مبتنی بر تئوری شناخت اجتماعی توسط مشتریان بانک ملت در شهر بندرعباس. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1400; 7 (1) :1-8
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-259-fa.html
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده: (3781 مشاهده)
هدف: امروزه با توسعهی اینترنت، بانکها به سرعت به سمت فراهم نمودن بستر بانکداری آنلاین برای مشتریان خود، پیش میروند که از جملهی پرکاربردترین جنبههای آن استفاده از موبایل بانک است. بنابراین، هدف این پژوهش تعیین عوامل موثر بر پذیرش موبایل بانک مبتنی بر تئوری شناخت اجتماعی توسط مشتریان بانک ملت در شهر بندرعباس بود.
روشها: این پژوهش توصیفی از اسفند ماه 1397 تا مرداد ماه 1398 در مشتریان شعب بانک ملت در شهر بندرعباس انجام شد. با توجه به تعداد اعضای نامحدود جامعه تحقیق و براساس فرمول کوکران، تعداد نمونه لازم 374 نفر برآورد و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که عوامل ویژگی اجتماعی، اعتماد، خدمات آنلاین مشتری و سهولت استفاده به ترتیب با ضریب معناداری t 9/05، 7/24، 4/71 و 4/31 عواملی تأثیرگذار بر تمایل به پذیرش موبایل بانک از سوی مشتریان این بانک بودند. در عین حال، مشخص شد که عامل سازگاری با سبک زندگی با ضریب معناداری t 1/78 تأثیر معناداری بر تمایل مشتریان به پذیرش موبایل بانک ندارد.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه موبایل بانک یک فناوری نوظهور و به دلیل پتانسیل آن در کاهش هزینه و رشد درآمد یکی از مؤلفههای اصلی استراتژیهای تجاری بانکها است، این مطالعه میتواند به مدیران بانک در ایجاد شرایط لازم برای ترویج استفاده از موبایل بانک در بین مشتریان کمک نماند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/8/28 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10