Harizavi M, Zare-Deris Z, Mahidashti M, Abaft N, Valipour A, Momtazan M. Factors affecting information behavior behaviors of Abadan University of Medical Sciences students. JMIS 2020; 6 (1) :37-43
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-225-fa.html
حریزاوی محمدامین، زارع دریس زینب، ماهیدشتی مهسا، آبافت نصراله، ولی پور علی اصغر، ممتازان محبوبه. عوامل مؤثر بر رفتارهای اطلاعیابی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1399; 6 (1) :37-43
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-225-fa.html
گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران.
چکیده: (4623 مشاهده)
هدف: امروزه افراد جهت جستجوی اطلاعات با حجم عظیمی از اطلاعات مواجه میشوند که با توجه به ماهیت علوم مختلف فرد باید با استفاده از مهارتها و رفتارهای اطلاع یابی مناسب بتواند بهترین نتیجه را بیابد. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع این مطالعه به بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان می پردازد.
روشها: این مطالعه از نوع توصیفی می باشد که بر روی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان با حجم نمونه 300 نفر (با استفاده از روش خوشهای تصادفی) انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با روایی صوری تأییدشده و ضریب آلفایکرونباخ 80 درصد میباشد که دارای 2 بخش و در کل 34 سؤال میباشد. جهت انجام تجزیهوتحلیل آماری از نرمافزار SPSS استفاده شد.
نتایج: یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که از دختران سهم بیشتری از جامعه پژوهش را به خود اختصاص دادهاند. از نظر سنی بیش از نیمی از دانشجویان در گروه سنی 23-21 سال قرار گرفتند. یافتهها حاکی از آن است که بیشترین منابع مورد استفاده جهت رفع نیازهای اطلاعاتی اینترنت میباشند و مهمترین معیار انتخاب منبع شامل قابلفهم بودن، اعتبار منبع است. بیشترین موانع دسترسی به اطلاعات شامل پایین بودن سرعت اینترنت، عدم اطلاع از منبع است. منابع مورد استفاده جهت مطالعه آزاد به ترتیب اینترنت و کتاب میباشد.
نتیجهگیری: با توجه به منابع مورد استفاده و موانع دسترسی و زیرساختی به نظر میرسد، اطلاعرسانی وجود منابع و کاربرد آنها و همچنین تقویت زیرساختهای شبکه، اینترنت و ... به رفع موانع موجود کمک کند و دسترسی به منابع اطلاعاتی را تسهیل و تسریع کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/11/25 | پذیرش: 1399/3/17 | انتشار: 1399/3/30