دوره 5، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 20-11 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daei A, Zare_ Farashbandi F. A Commentary on PhD Curriculum of Medical Library and Information Science: Comparative Study of Three Curriculums. JMIS 2019; 5 (2) :11-20
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-194-fa.html
دائی عذرا، زارع فراشبندی فیروزه. نقدی بر سرفصل دکترای کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی: مطالعه تطبیقی سه سرفصل. اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1398; 5 (2) :11-20

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-194-fa.html


گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصگفهان، اصگفهان، ایگران
چکیده:   (4307 مشاهده)
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه و تطبیق برنامه درسی مقطع دکتری رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی با برنامه‌های درسی رشته‌های مشابه آن در ایران، یعنی دکترای علم اطلاعات و دانش ­شناسی و دکترای علوم کتابداری و اطلاع­ رسانی است.
روش‌ها: روش پژوهش تطبیقی بود. ابزار گردآوری داده‌ها، سیاهه وارسی محقق ­ساخته تهیه‌شده از سرفصل­های مصوب کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابداری و اطلاع ­رسانی بود. تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و نرم‌افزار Excel انجام شد.
نتایج: میزان همپوشانی برنامه درسی مقطع دکتری رشته کتابداری و اطلاع­ رسانی پزشکی با سرفصل­های دروس علم اطلاعات و دانش ­شناسی در گرایش بازیابی اطلاعات 4/94 و در گرایش مدیریت اطلاعات 8/88 درصد و با سرفصل دروس کتابداری و اطلاع‌رسانی 3/93 درصد بود. تفاوت عمده سرفصل مذکور با دو گرایش وزارت علوم در تعداد واحدهای آموزشی آن است. ضعف عمده سرفصل مذکور، عدم توجه کافی به مباحث بنیادی رشته، همپوشانی زیاد سرفصل با رشته­ های مشابه، وجود دروس کم ارتباط و بی‌ارتباط است. از نقاط قوت سرفصل می­توان به وجود برخی دروس مرتبط با نظام سلامت و درس مدیریت و برنامه ­ریزی آموزشی اشاره کرد.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهداف دوره دکتری، کارکردهای رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و همچنین عدم توجه به مبانی نظری رشته به نظر می‌رسد که تغییر در برنامه درسی این رشته ضروری است. پیشنهاد می­شود دروسی مانند آینده‌پژوهی و آینده­نگری، نظریه ­های اطلاعات، دستیاری اطلاعات بالینی، آشنایی با انفورماتیک پزشکی، آشنایی با نظام ثبت بیماری­ها؛ خلاصه­ سازی و فشرده­ سازی اطلاعات بالینی به برنامه درسی رشته اضافه گردد.

 
متن کامل [PDF 595 kb]   (1412 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/9 | پذیرش: 1399/6/26 | انتشار: 1398/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb