گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصگفهان، اصگفهان، ایگران
چکیده: (4307 مشاهده)
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه و تطبیق برنامه درسی مقطع دکتری رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی با برنامههای درسی رشتههای مشابه آن در ایران، یعنی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی و دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی است.
روشها: روش پژوهش تطبیقی بود. ابزار گردآوری دادهها، سیاهه وارسی محقق ساخته تهیهشده از سرفصلهای مصوب کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، علم اطلاعات و دانششناسی و کتابداری و اطلاع رسانی بود. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار Excel انجام شد.
نتایج: میزان همپوشانی برنامه درسی مقطع دکتری رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با سرفصلهای دروس علم اطلاعات و دانش شناسی در گرایش بازیابی اطلاعات 4/94 و در گرایش مدیریت اطلاعات 8/88 درصد و با سرفصل دروس کتابداری و اطلاعرسانی 3/93 درصد بود. تفاوت عمده سرفصل مذکور با دو گرایش وزارت علوم در تعداد واحدهای آموزشی آن است. ضعف عمده سرفصل مذکور، عدم توجه کافی به مباحث بنیادی رشته، همپوشانی زیاد سرفصل با رشته های مشابه، وجود دروس کم ارتباط و بیارتباط است. از نقاط قوت سرفصل میتوان به وجود برخی دروس مرتبط با نظام سلامت و درس مدیریت و برنامه ریزی آموزشی اشاره کرد.
نتیجهگیری: با توجه به اهداف دوره دکتری، کارکردهای رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و همچنین عدم توجه به مبانی نظری رشته به نظر میرسد که تغییر در برنامه درسی این رشته ضروری است. پیشنهاد میشود دروسی مانند آیندهپژوهی و آیندهنگری، نظریه های اطلاعات، دستیاری اطلاعات بالینی، آشنایی با انفورماتیک پزشکی، آشنایی با نظام ثبت بیماریها؛ خلاصه سازی و فشرده سازی اطلاعات بالینی به برنامه درسی رشته اضافه گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/5/9 | پذیرش: 1399/6/26 | انتشار: 1398/12/10