Ahmadi M, TAHERI A, Yousefianzadeh O, Salmani H, Seifi Z. Surveying the level of the research anxiety and identifying its related factors in PhD students at Iran University of Medical Sciences. JMIS 2019; 5 (2) :21-30
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-190-fa.html
احمدی مریم، طاهری ابولفضل، یوسفیان زاده امید، سلمانی حسنا، سیفی زهرا. بررسی میزان اضطراب پژوهش و شناسایی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1398; 5 (2) :21-30
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-190-fa.html
گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
چکیده: (5865 مشاهده)
هدف: به سبب لزوم انجام پژوهش در جوامع علمی و فشارهای ناشی از آن، پژوهشگران دچار تنشها و فشارهای روحی شده که این وضعیت اضطراب پژوهش نامیده میشود. ازاینرو، مطالعه حاضر به بررسی میزان اضطراب پژوهش و عوامل مرتبط با آن در میان دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1397 پرداخته است.
روشها: پژوهش حاضر ازنظر نوع کاربردی بوده که به روش پیمایشی انجامگرفته است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل داده و تعداد 248 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. روایی پرسشنامه محقق ساخته با استفاده ازنظر دو تن صاحبنظر از رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و دو تن صاحبنظر در رشته مدیریت اطلاعات سلامت ازلحاظ محتوایی تائید گردید. پایایی ابزار نیز با محاسبه ضریب آلفای کرون باخ ( 875/0) تأیید گردید. دادهها بر اساس آزمون های کولموگروف–اسمیرنف، تی تک نمونه و مستقل، همبستگی پیرسون و اسپیرمن با نرمافزار SPSS نسخه 20 تحلیل شدند.
نتایج: میانگین اضطراب پژوهش دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران برابر 19/3 و فراتر از حد متوسط است. عواملی همچون مهارت استفاده از اینترنت و رایانه، میزان استفاده از کتابخانه و تسلط بر زبان انگلیسی تأثیر کاهنده ای بر میزان اضطراب پژوهش آنان دارد؛ اما عامل «احساس قرار گرفتن در فضای رقابتی» باعث افزایش اضطراب پژوهش در دانشجویان می شود.
نتیجهگیری: دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران در انجام فعالیت های پژوهشی احساس اضطراب می کنند. مدیران پژوهشی و مسئولان کتابخانههای این دانشگاه بایستی به عوامل بروز آن توجه کنند و بهمنظور کنترل اضطراب پژوهشی دانشجویان، برنامهها و راهکارهایی (همانند طرح پژوهشیاری، دوره های سواد اطلاعاتی و نظایر آن) را مدنظر قرار دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/15 | پذیرش: 1398/11/29 | انتشار: 1398/12/10