دوره 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 35-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmat M, Alipour J, Jahani N. Performance evaluation of medical records departments of teaching hospitals affiliated with Zahedan University of Medical Sciences based on European foundation for quality management. Journal of Modern Medical Information Sciences. 2018; 4 (2) :35-43
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-163-fa.html
همت مرتضی، علی‌پور جهان‌پور، جهانی نیلوفر. ارزیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان براساس الگوی مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی . اطلاع رسانی پزشکی نوین. 1397; 4 (2) :35-43

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-163-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
چکیده:   (285 مشاهده)
هدف: توجه به کیفیت و عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان‌ها به دلیل و نقش مهم این بخش در سلامت و درمان بیماران حیاتی است. مدل کیفیت بنیاد اروپایی ابزاری مناسب جهت ارزیابی سطح کیفیت خدمات این بخش است. هدف این پژوهش ارزیابی بخش مدارک پزشکی بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با استفاده از این مدل است.
روش‌ها: مطالعه حاضر توصیفی بوده و به ‌صورت مقطعی در نیمه اول سال 1397 انجام ‌شده است. جامعه پژوهش شامل پنج نفر مدیر و 54 نفر از کارکنان بخش‌های مدارک پزشکی  بود. کل جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه 50 سؤالی تعدیل‌شده الگوی تعالی سازمانی گردآوری شد و با استفاده از نرم‌افزار SPSS در قالب آمارهای توصیفی تجزیه ‌و تحلیل شده است.
نتایج: بخش‌های مدارک پزشکی مورد مطالعه از 1000 امتیاز کل این الگو، 9/411 امتیاز کسب کرد که 37/232 امتیاز به معیار توانمند سازها و 57/179 امتیاز به معیارهای نتایج اختصاص داشت. در حوزه توانمند سازها شراکت‌ها و منابع بیشترین (76/51 درصد) و فرایندها (08/18 درصد) کمترین امتیاز را کسب کردند. در حوزه نتایج، نتایج کارکنان بیشترین (93/47 درصد) و نتایج مشتری (16/43 درصد) کمترین امتیاز را کسب کردند.
نتیجه‌گیری: عملکرد بخش‌های ‌مدارک پزشکی مورد مطالعه در رده پایین‌تر از متوسط قرار داشت؛ بنابراین، طراحی و مدیریت فرایندهای بخش، شناسایی و اولویت‌بندی فرصت‌های بهبود در بخش، بهبود روابط بخش‌ با ذینفعان، انطباق خدمات و امکانات بخش با نیازهای ذینفعان و توجه به بهبود مستمر به ‌منظور ارتقای عملکرد این بخش‌ها ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 303 kb]   (87 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb