Journal of Modern Medical Information Sciences
اطلاعرسانی پزشکی نوین
JMIS
Medical Sciences
http://jmis.hums.ac.ir
1
admin
2476-6720
2383-3696
10.52547/jmis
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
2
1
online
1
fulltext
fa
بررسی ارائه آموزش های سواد اطلاعاتی در وب سایت کتابخانه های دانشگاهی علوم پزشکی ایران
The study of information literacy learning in central libraries websites of Iranian Universities of Medical Sciences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div align="justify" style="direction: rtl"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><strong>مقدمه:</strong> وبسایتها یکی از اساسیترین ابزارهای کتابخانههای دانشگاهی جهت ارتباط با کاربران هستند و میتوانند در ارائه آموزش سواد اطلاعاتی به کاربران مفید باشند. هدف این پژوهش بررسی ارائه آموزشهای سواد اطلاعاتی در وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی کشور بوده است</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">.</span></span><br>
<span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><strong>روش ها:</strong> جامعه این پژوهش پیمایشی را 54 وبسایت کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل میدهد. این وبسایتها از تاریخ 30/9/1393 تا 15/10/1393 به صورت مستقیم بررسی شدند. جهت جمعآوری دادهها از سیاههای شامل 10 گزینه استفاده شده است و دادهها با استفاده از نرمافزار اکسل 2010 مورد تحلیل قرار گرفت</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">.</span></span><br>
<span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><strong>یافته ها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که بیشترین میزان استفاده از گزینه درباره ما (شامل تاریخچه و معرفی کتابخانه، پرسنل کتابخانه و ساعات کاری) با 96/62 درصد و کمترین میزان استفاده از گزینه همایشها، کنفرانسها، کارگاهها و سخنرانیها (بدون استفاده) و فهرست مجلات با 41/7 درصد بوده است، همچنین وبسایت کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و گیلان با 70 درصد، مشهد، کرمان و گناباد با 60 درصد و بابل، بندرعباس، بوشهر، تبریز و شیراز با 50 درصد استفاده از معیارهای ارائه آموزش سواد اطلاعاتی، به ترتیب حائز رتبههای اول تا سوم بودند</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">.</span></span><br>
<span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی به طور مطلوب آموزشهای سواد اطلاعاتی را در وبسایت خود ارائه نمیدهند و میزان ارائه این آموزشها در وبسایتشان در حد پایین است. بنابراین مسوولان این وب سایت ها می بایست معیارهای ارائه سواد اطلاعاتی را در سایت خود به نحو مطلوب به کار گیرند</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">.</span></span><br>
</div>
<div align="justify"><b>Introduction</b>: Websites are one of the fundamental tools of academic libraries for communicating with users. They can properly teach informational literacy to users. Hence, the purpose of this study is to evaluate the provision of information literacy education by Iranian University of Medical Sciences by checking websites of their central libraries.<br>
<b>Methods</b>: Samples were 54 central library websites affiliated to Iranian University of Medical Sciences. For evaluating, we directly investigated the websites from 21 December 2014 to 5 January 2015 using a chek list consisted of 10 criteria. Excel software was used for data analysis.<br>
<b>Results</b>: The findings showed that the most used tab in library websites was “about us” (which included “the history of library”, “introducing library”, “library's staff and operating hours”) with 96.62 percent followed by The list of publications and frequently asked questions with 41.7% each No website contained “seminars”, “conferences”, “workshops and lectures” options. Regarding usage of information literacy elements, Birjand and Gilan Universities of Medical Sciences were ranked first (70%) followed by Mashhad, Kerman and Gonabad (60%) and Babol, Bandar Abbas, Booshehr, Tabriz and Shiraz with 50% were observed to be ranked third in order, respectively.<br>
<b>Conclusion</b>: The results of this study showed that Iranian Universities of Medical Sciences’ central library websites do not provide informational literacy education elements adequately, hence the provision of informational literacy education is at a low level on these websites.Therfore, website’s authorities should use vastly information literacy criteria.</div>
سواد اطلاعاتی, وبسایت, کتابخانه مرکزی, دانشگاه علوم پزشکی
Information literacy, Website, Central Library, University of Medical Sciences
62
69
http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-109-2&slc_lang=fa&sid=1
Meysam
Dastani
میثم
داستانی
meisam.dastani@gmail.com
10031947532846004930
10031947532846004930
Yes
MSc Library and Information Science (IT Management), Gonabad University of Medical Scinces, Gonabad, Iran
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی(مدیریت فناوری اطلاعات)، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
Javad
Keramati
جواد
کرامتی
jkeramati@yahoo.com
10031947532846004931
10031947532846004931
No
دانشگاه علوم پزشکی گناباد