Journal of Modern Medical Information Sciences
اطلاعرسانی پزشکی نوین
JMIS
Medical Sciences
http://jmis.hums.ac.ir
1
admin
2476-6720
2383-3696
10.52547/jmis
fa
jalali
1401
12
1
gregorian
2023
3
1
8
4
online
1
fulltext
fa
ارزیابی برنامه درسی دوره دکتری رشته مدیریت اطلاعات سلامت: ضرورت بازنگری
Evaluation of PhD Curriculum in Health Information Management: A Need for Revision
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong>هدف:</strong> تعیین نقاط قوت و ضعف برنامه درسی و بهبود و بهروزرسانی آن، متناسب با نیازهای آتی دانشجویان در محیط کار و صلاحیتهای متناظر با جایگاه شغلی آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف از این مطالعه شناخت نواقص برنامه درسی جاری دوره دکتری رشته مدیریت اطلاعات سلامت بود.<br>
<strong>روش ها: </strong>این مطالعه در سال 1400 و به روش توصیفی انجام شد. جامعه پژوهش شامل همه دانشجویان و دانشآموختگان دکتری مدیریت اطلاعات سلامت کشور و همچنین کلیه اساتید مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت و انفورماتیک پزشکی کشور بود که به روش سرشماری به مطالعه دعوت شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد و مرتبط بودن، کاربردی بودن و میزان ویرایش موردنیاز در محتوای دروس از دیدگاه دانشجویان، دانشآموختگان و اساتید رشته مدیریت اطلاعات سلامت ارزیابی شد. دادههای جمعآوریشده با نرمافزار SPSS و روشهای آمار توصیفی تحلیل شد. پاسخ به سؤالات باز نیز بهصورت کیفی و به روش تحلیل محتوا تحلیل شد.<br>
<strong>یافته ها: </strong>از مجموع 67 شرکتکننده، 61/1 درصد آنان هیئتعلمی بودند. در معیار مرتبط بودن، دروس «سیستمهای اطلاعات حاکمیت بالینی» و «اقتصاد اطلاعات سلامت»؛ در معیار کاربردی بودن، دروس «سیستمهای اطلاعات حاکمیت بالینی»، «اقتصاد اطلاعات سلامت» و «روشهای بهبود و مدیریت کیفیت اطلاعات» مستلزم اصلاح شناخته شدند. درخصوص میزان ویرایش موردنیاز، اکثر دروس، بهجز دروس روشهای پیشرفته آماری، پایاننامه، سمینار تحقیق و طراحی و توسعه سیستمهای اطلاعات سلامت 1، نیاز به بازنگری جدی داشتند. <br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> برای بالا بردن کیفیت آموزشی در این رشته و پاسخگویی به نیازها و صلاحیتهای حرفهای دانشآموختگان متناسب با تغییرات حوزه سلامت بهسمت سلامت دیجیتال و فناوریهای اطلاعات سلامت، نیاز به ویرایش در اکثر دروس فعلی مقطع دکتری مدیریت اطلاعات سلامت ضروری به نظر میرسد.
<span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>Objective: </strong>Identifying the strengths and weaknesses of curriculums and updating them in accordance with the future needs of students and the qualifications corresponding to their job positions is of particular importance. This study aims to identify the shortcomings of the current curriculum of Health Information Management for PhD students in Iran.<br>
<strong>Methods: </strong>This descriptive study was conducted in 2021. The study population included all professors in the department of health information technology & management and the department of medical informatics and all PhD students and graduates in health information management from medical universities in Iran who were selected for the study by a census sampling method. Data were collected by a researcher-made questionnaire, by which the relevance and applicability of the courses and amount of required revision in the courses were evaluated. Data were analyzed in SPSS software, version 19. The answers to the open-ended questions were analyzed using the qualitative content analysis approach.<br>
<strong>Results: </strong>Out of 67 participants, 61.1% were faculty members. In terms of relevance, the courses “Clinical Governance Information Systems” and “Health Information Economy”, and in terms of applicability, the courses “Clinical Governance Information Systems”, “Health Information Economy”, and “Methods for Improving and Managing Information Quality” were identified as the courses required modifications. Regarding the amount of required revision, most of the courses, except for “Advanced Statistical Methods”, “Thesis”, “Research Seminar” and “Design and Development of Health Information Systems No. 1”, needed serious revision.<br>
<strong>Conclusion: </strong>It seems necessary to modify the curriculum of health information management for PhD students in Iran to improve the quality of education in this filed and respond to the needs of graduates based on the changes in the health field toward digital health and health information technologies.</span></span>
ارزیابی برنامه, برنامه درسی, مدیریت اطلاعات سلامت
Program evaluation, Curriculum, Health information management
362
373
http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-650-1&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Eslami Jahromi
مریم
اسلامی جهرمی
eslamijahromi.m@iums.ac.ir
100319475328460010449
100319475328460010449
No
Department of Health Information Management, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
Abbas
Sheikhtaheri
عباس
شیخ طاهری
tt_taheri@yahoo.com
100319475328460010450
100319475328460010450
No
Department of Health Information Management, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
Foziye
Tahmasbi
فوزیه
طهماسبی
fo.tahmaseb@gmail.com
100319475328460010451
100319475328460010451
Yes
Department of Health Information Management, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
Maryam
Ahmadi
مریم
احمدی
mahmadi24@gmail.com
100319475328460010452
100319475328460010452
No
Department of Health Information Management, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
Fatemeh
Rangraz Jeddi
فاطمه
رنگرز جدی
rangrazejeddi_f@kaums.ac.ir
100319475328460010453
100319475328460010453
No
Department of Health Information Management & Technology, Health Information Management Research Center, School of Allied Health Professions, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده علوم بهداشتی، دانشگاه علومپزشکی کاشان، کاشان، ایران.