Journal of Modern Medical Information Sciences
اطلاعرسانی پزشکی نوین
JMIS
Medical Sciences
http://jmis.hums.ac.ir
1
admin
2476-6720
2383-3696
10.52547/jmis
fa
jalali
1400
4
1
gregorian
2021
7
1
7
2
online
1
fulltext
fa
تدوین الگوی اخلاق آموزش مجازی در دانشکده علومپزشکی شیراز با رویکرد کیفی (تحلیل مضامین)
Developing a model of ethics in virtual education in Shiraz university of medical sciences with a qualitative approach (theme analysis)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>هدف: </strong>رعایت اخلاق آموزشی تضمینکنندهی سلامت فرآیند یاددهی- یادگیری در دانشگاه است و موجب افزایش تعهد پاسخگویی مدرسان نسبت به نیازهای دانشجویان میشود. از این رو، این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر الگوی اخلاق آموزش مجازی انجام پذیرفت.<span dir="LTR"><span style="font-size:14.0pt;"></span></span><br>
<strong>روشها:</strong> این پژوهش، مطالعهای کیفی است که در سال 1400 انجام شده است. جامعه مورد مطالعه در پژوهش حاضر خبرگان دانشگاه علوم پزشکی شیراز میباشند و نمونه 12 نفری با روش نمونهگیری گلوله برفی تعیین گردیده است. جهت جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روش تحلیل مضامین (تحلیل تم) به کار گرفته شد.<span dir="LTR"><span style="font-size:14.0pt;"></span></span><br>
<strong>نتایج:</strong> در این پژوهش سه مضمون فراگیر، شامل عوامل سازمانی، زمینهای و روانشناختی، 11 مضمون سازماندهنده و 72 مضمون پایهای استخراج گردید.<span dir="LTR"><span style="font-size:14.0pt;"></span></span><br>
<strong>نتیجهگیری: </strong>تدوین الگوی اخلاق آموزش مجازی میتواند به بهبود آموزش مجازی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کمک نماید همچنین با توجه به عوامل مستخرج در این پژوهش و طبقهبندی عوامل، عوامل سازمانی به دلیل دارا بودن عوامل بیشتر و تأکید خبرگان از اهمیت ویژهای برخوردار است.<span dir="LTR"><span style="font-size:14.0pt;"></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span cg="" style="font-family:" times="">Aim:</span></b> <span cg="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-.4pt">Compliance with educational ethics shall ensure the health of the teaching- learning process in universities and also increases the commitment of teachers ' accountability to the needs of the students. Hence, this study aimed at identifying effective factors on the pattern of ethics in virtual education.</span></span></span><br>
<span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span cg="" style="font-family:" times="">Methods:</span></b><b> </b><span cg="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-.4pt">The population of this qualitative study, which was conducted in 2021, were experts at Shiraz University of Medical Sciences. A sample of 12 individuals was selected using snow ball sampling method. Data was collected using semi-structured interviews and theme analysis was performed to analyze the data.</span></span><b><span style="font-family:"CG Times",serif"></span></b></span><br>
<span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span cg="" style="font-family:" times="">Results: </span></b><span cg="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-.4pt">In this study, three encompassing contents including organizational factors, context factors and psychological factors; 11 organization contents & 72 basic contents were extracted.</span></span></span><br>
<span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span cg="" style="font-family:" times="">Conclusion<span style="letter-spacing:-.4pt">:</span></span></b> <span cg="" style="font-family:" times=""><span style="letter-spacing:-.4pt">Developing a virtual education ethics model can help improve virtual education in universities and higher education institutions. According to the factors extracted in this research and their classification, as experts emphasize, organizational factors are of special signifcance due to having more factors.</span></span><b><span cg="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"></span></span></b></span></span><br>
</div>
اخلاق, آموزش مجازی, اخلاق آموزش, ارزشهای اخلاقی, آموزش عالی
Ethics, Virtual Education, Education Ethics, Ethical Values, Higher Education
47
56
http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-483-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Shafiei
زهرا
شفیعی
Shafiesoheila90@gmail.com
10031947532846009893
10031947532846009893
No
Department of Management, Apadana Higher Education Institute, Shiraz, Iran.
گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران.
Omid
jabbari
امید
جباری
Omid.jabari89@gmail.com
10031947532846009894
10031947532846009894
No
Department of Civil Engineering, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish Island, Iran.
گروه مهندسی عمران، واحد بینالملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.
Abbas
Sabet
عباس
ثابت
A.sabet@ATU.ac.ir
10031947532846009895
10031947532846009895
Yes
Department of Management, Apadana Higher Education Institute, Shiraz, Iran.
گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران