%0 Journal Article %A Dinari, Fatemeh %A jahani, yones %A Dinari, leaila %T Assessment of the Level of Health Literacy Among Primary School Health Educators in Kerman Province %J Journal of Modern Medical Information Sciences %V 7 %N 3 %U http://jmis.hums.ac.ir/article-1-304-fa.html %R 10.52547/jmis.7.3.49 %D 2021 %K Health Literacy, Health Educators, Elementary School, %X هدف: سواد سلامت، توانایی و درک افراد در زمینه‌ مراقبت‌های بهداشتی و نحوه‌ به کارگیری آن مراقبت‌ها در جهت کمک به سبک زندگی سالم می‌باشد. مربیان بهداشت در مدارس ابتدایی یکی از عوامل تأثیرگذار در سلامت افراد بوده و به تبع آن نقشی کلیدی در ارتقا سلامت جامعه دارند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تعیین سطح سواد سلامت مربیان بهداشت در دوره‌ ابتدایی در شهر کرمان بود. روش‌ها: مطالعه حاضر یک پژوهش مقطعی بود که در سال 1399 در مدارس ابتدایی شهر کرمان انجام شد. جامعه‌ آماری، کلیه مربیان بهداشت در مدارس ابتدایی به تعداد 98 نفر بودند. نمونه‌گیری به روش سرشماری انجام شد. روش‌ جمع‌آوری داده‌ها براساس پرسشنامه‌ استاندارد سنجش سواد سلامت جمعیت شهری ایران بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS و آزمون‌های آمار توصیفی، T-TEST و ANOVA انجام شد. نتایج: نمره میانگین ابعاد سواد سلامت برای مربیان بهداشت در بعد خواندن 75/87، بعد دسترسی 76/84، بعد فهم و درک 85/88، بعد ارزیابی 77/62 و برای بعد تصمیم‌گیری و رفتار 76/77 به دست آمد. به طور کلی براساس میانگین به دست آمده سواد سلامت در حد کافی و عالی بود. نتیجه‌گیری: در این مطالعه نشان داده شد که سطح سواد سلامت مربیان بهداشت خصوصاً در بعد فهم و درک، در حد کافی و عالی است. اینترنت به عنوان بیشترین منبع اطلاعاتی مورد استفاده برای کسب اطلاعات سلامت مربیان بیان شد، لذا طراحی و پیاده‌سازی وب‌سایتی از طرف مسئولین امر آموزش و پرورش، در زمینه سلامتی و بهداشت عمومی به منظور ارتقاء سطح سواد سلامت مربیان بهداشت مفید خواهد بود. %> http://jmis.hums.ac.ir/article-1-304-fa.pdf %P 49-56 %& 49 %! %9 Research %L A-10-501-1 %+ MSc Student, Health Information Technology, School of Management and Medical Information, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. %G eng %@ 2476-6720 %[ 2021