AU - Dastani, Meysam AU - Keramati, Javad TI - The study of information literacy learning in central libraries websites of Iranian Universities of Medical Sciences PT - JOURNAL ARTICLE TA - hums-jmis JN - hums-jmis VO - 2 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jmis.hums.ac.ir/article-1-57-fa.html 4100 - http://jmis.hums.ac.ir/article-1-57-fa.pdf SO - hums-jmis 1 AB  - مقدمه: وب‌سایت‌ها یکی از اساسی‌ترین ابزارهای کتابخانه‌های دانشگاهی جهت ارتباط با کاربران هستند و می‌توانند در ارائه آموزش سواد اطلاعاتی به کاربران مفید باشند. هدف این پژوهش بررسی ارائه آموزش‌های سواد اطلاعاتی در وب‌سایت کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بوده است. روش ها: جامعه این پژوهش پیمایشی را 54 وب‌سایت کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل می‌دهد. این وب‌سایت‌ها از تاریخ 30/9/1393 تا 15/10/1393 به صورت مستقیم بررسی شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از سیاهه‌ای شامل 10 گزینه استفاده شده است و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اکسل 2010 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بیشترین میزان استفاده از گزینه درباره ما (شامل تاریخچه و معرفی کتابخانه، پرسنل کتابخانه و ساعات کاری) با 96/62 درصد و کمترین میزان استفاده از گزینه همایش‌ها، کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها (بدون استفاده) و فهرست مجلات با 41/7 درصد بوده است، همچنین وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و گیلان با 70 درصد، مشهد، کرمان و گناباد با 60 درصد و بابل، بندرعباس، بوشهر، تبریز و شیراز با 50 درصد استفاده از معیارهای ارائه آموزش سواد اطلاعاتی، به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم بودند. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی به طور مطلوب آموزش‌های سواد اطلاعاتی را در وب‌سایت خود ارائه نمی‌دهند و میزان ارائه این آموزش‌ها در وب‌سایت‌شان در حد پایین است. بنابراین مسوولان این وب سایت ها می بایست معیارهای ارائه سواد اطلاعاتی را در سایت خود به نحو مطلوب به کار گیرند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - hums-jmis PG - 62 PT - Research YR - 2016