Ethics code: IR.BUMS.REC.1400.260
Izadpanah A M, Hosseini S M R, Sabeghi H, Sharifzadeh G, Khodadoust B, Keshtgar H. Effect of Virtual Cardiopulmonary Resuscitation Training on the Self-efficacy of Family Caregivers of Patients With Cardiovascular Diseases: A Randomized Controlled Field Trial. JMIS 2023; 9 (3) :246-255
URL:
http://jmis.hums.ac.ir/article-1-476-fa.html
ایزد پناه علی محمد، حسینی سید محمد رضا، سابقی حکیمه، شریف زاده غلامرضا، خدادوست بهنام، کشت گر حسین. تأثیر آموزش احیای قلبی ریوی مجازی بر خودکارآمدی مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به بیماریهای عروق کرونری: یک کارآزمایی میدانی تصادفی کنترلشده. اطلاعرسانی پزشکی نوین. 1402; 9 (3) :246-255
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-476-fa.html
گروه اورژانس، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده: (875 مشاهده)
هدف ایست قلبیریوی در هر زمان و مکانی روی میدهد. بیشتر ایستهای قلبی در منزل یا مکانهای خارج از بیمارستان بدون دسترسی به افراد مجرب اتفاق میافتد. اگر اعضای خانواده توانایی احیای قلبی ریوی را داشته باشند، میتوانند در زمان طلایی از مرگ مغزی پیشگیری کنند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش احیای قلبیریوی مجازی بر خودکارآمدی مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به بیماریهای قلبیعروقی مراجعهکننده به کلینیک قلب بیمارستان رازی بیرجند انجام شد.
روش ها ین پژوهش یک مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفیشده بود که بر روی60 نفر از مراقبین خانوادگی بیماران در سال 1400 انجام شد. نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آموزشی (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای تی مستقل و زوجی و کای اسکوئر تجزیهوتحلیل شدند. این تجزیهوتحلیل با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 انجام شد. سطح معناداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته ها نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمره خودکارآمدی بعد از مداخله در افراد دو گروه آزمایش و کنترل متفاوتاند (0/49±4/15) و (0/58±3/12) که ازنظر آماری معنادار بود. (001/P<0). از طرفی میانگین نمره گروه آزمایش (0/82±2/97) و کنترل (0/64±3/09) قبل از آموزش تفاوت معناداری نداشت (0/53=P).
نتیجه گیری از این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که آموزش مجازی احیای قلبی ریوی تأثیر بسزایی در افزایش خودکارآمدی مراقبان خانواده بیماران قلبی عروقی دارد؛ آموزش مجازی میتواند باتوجهبه هزینههای کمتر و بازدهی بیشتر مؤثر واقع شود. بدین ترتیب لازم است مدیران، تأثیر این نوع آموزش را در سیاستگذاریهای خود در نظر بگیرند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/4/26 | پذیرش: 1402/6/11 | انتشار: 1402/7/9