دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 373-362 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (899 مشاهده)
هدف: تعیین نقاط قوت و ضعف برنامه درسی و بهبود و به‌روزرسانی آن، متناسب با نیازهای آتی دانشجویان در محیط کار و صلاحیت‌های متناظر با جایگاه شغلی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف از این مطالعه شناخت نواقص برنامه درسی جاری دوره دکتری رشته مدیریت اطلاعات سلامت بود.
روش ها: این مطالعه در سال 1400 و به روش توصیفی انجام شد. جامعه پژوهش شامل همه دانشجویان و دانش‌آموختگان دکتری مدیریت اطلاعات سلامت کشور و همچنین کلیه اساتید مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت و انفورماتیک پزشکی کشور بود که به روش سرشماری به مطالعه دعوت شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شد و مرتبط بودن، کاربردی بودن و میزان ویرایش موردنیاز در محتوای دروس از دیدگاه دانشجویان، دانش‌آموختگان و اساتید رشته مدیریت اطلاعات سلامت ارزیابی شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده با نرم‌افزار SPSS و روش‌های آمار توصیفی تحلیل شد. پاسخ به سؤالات باز نیز به‌صورت کیفی و به روش تحلیل محتوا تحلیل شد.
یافته ها: از مجموع 67 شرکت‌کننده، 61/1 درصد آنان هیئت‌علمی بودند. در معیار مرتبط بودن، دروس «سیستم‌های اطلاعات حاکمیت بالینی» و «اقتصاد اطلاعات سلامت»؛ در معیار کاربردی بودن، دروس «سیستم‌های اطلاعات حاکمیت بالینی»، «اقتصاد اطلاعات سلامت» و «روش‌های بهبود و مدیریت کیفیت اطلاعات» مستلزم اصلاح شناخته شدند. در‌خصوص میزان ویرایش مورد‌نیاز، اکثر دروس، به‌جز دروس روش‌های پیشرفته آماری، پایان‌نامه، سمینار تحقیق و طراحی و توسعه سیستم‌های اطلاعات سلامت 1، نیاز به بازنگری جدی داشتند. 
نتیجه گیری: برای بالا بردن کیفیت آموزشی در این رشته و پاسخ‌گویی به نیازها و صلاحیت‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان متناسب با تغییرات حوزه سلامت به‌سمت سلامت دیجیتال و فناوری‌های اطلاعات سلامت، نیاز به ویرایش در اکثر دروس فعلی مقطع دکتری مدیریت اطلاعات سلامت ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 5777 kb]   (752 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1027 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/18 | پذیرش: 1401/6/19 | انتشار: 1401/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.