دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 22-14 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sefaei Z, khosravi A, Rajabali biglou R, omranikho H. Explaining the role of technology in branding Iranian libraries and medical information centers (qualitative study). JMIS 2021; 7 (3) :14-22
URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-343-fa.html
صفایی زهرا، خسروی عبدالرسول، رجبعلی بیگلو رضا، عمرانی خو حبیب. تبیین نقش فناوری در برندسازی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی ایران (مطالعه کیفی). اطلاع‌رسانی پزشکی نوین. 1400; 7 (3) :14-22

URL: http://jmis.hums.ac.ir/article-1-343-fa.html


گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
چکیده:   (2019 مشاهده)
هدف: امروزه کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی ایران برای حفظ پویایی خود نیازمند تغییرات و استفاده از رویکردهای نوین برای بقاء و توسعه خود هستند. یکی از رویکردهای جاری استفاده از ایجاد برند و برندسازی می‌باشد، از این‌رو، این پژوهش قصد دارد به معرفی ابزارها و فناوری‌هایی در ارائه خدمات بپردازد که نقش مهمی در برندسازی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی ایران ایفا می‌کند.
روش‌ها: رویکرد این پژوهش کیفی و با روش مصاحبه با تعداد چهارده نفر از مدیران و رؤسای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی ایران در سال 1398 انجام شد که با روش هدفمند انتخاب شدند. تحلیل محتوای مصاحبه‌ها با استفاده از نرم‌افزار MaxQDA نسخه 2018 صورت گرفت.
نتایج: براساس نتایج این پژوهش، 2 مفهوم اصلی [کاربست فناوری‌ و خدمات مبتنی بر فناوری]، 5 مؤلفه [فناوری‌های نوظهور، نرم‌افزارهای کاربردی، ارائه خدمات آموزشی، ارائه خدمات اطلاعاتی، ارائه خدمات ارتباطی] و 18 کد در ارتباط با فناوری در برندسازی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان داد، به‌کارگیری فناوری‌های نوظهور، سامانه‌های اطلاع‌رسانی و چگونگی به‌کارگیری آن‌ها در ارائه خدمات آموزشی، اطلاعاتی و ارتباطی به کاربران، منجر به پویاسازی خدمات، جذب کاربران بیشتر، اثربخشی، معرفی کتابخانه در سطح جامعه، ایجاد تمایز با سازمان‌های هم‌تراز در ارائه خدمات اطلاعاتی شده که از مهم‌ترین کاربردهای خدمات مبتنی بر فناوری‌ در راستای برندسازی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی پزشکی ایران محسوب می‌شود. ازاین‌رو، لازم است که مدیران کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران برنامه‌ریزی لازم در استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوظهور داشته باشند.
متن کامل [PDF 526 kb]   (511 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/12 | پذیرش: 1400/8/9 | انتشار: 1400/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Modern Medical Information Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb